28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Hietaniemen hautausmaa

Kallion ja Alppilan kirkkojen kellot soivat presidentti Martti Ahtisaaren hautajaispäivänä

03.11.2023, 10:44 /  päivitetty 03.11.2023, 11:07
Presidentti Martti Ahtisaaren hautajaiset ovat perjantaina 10.11. Tuomiokirkossa. Ahtisaaren siunaa viimeiselle matkalleen Helsingin piispa emeritus Eero Huovinen.

Hautajaissaaton lähtiessä Tuomiokirkolta Hietaniemeen arviolta kello 14.30 Helsingin kaikissa kirkoissa soitetaan saattokelloja koko matkan ajan. Kallion seurakunnan molemmissa eli Alppilan ja Kallion kirkoissa osallistutaan yhteissoittoon.

Kellojen soitto alkaa, kun arkku ylittää Tuomiokirkon pääoven kynnyksen ja soitto päättyy, kun ruumisauto saapuu Hietaniemen hautausmaan kappelin näköpiiriin, jolloin Hietaniemen kappelin kellot alkavat soida. Hautajaiset alkavat perjantaina 10.11. klo 13 ja kestävät noin 90 minuuttia.

Hautajaispäivä on myös koko maata koskeva suruliputuspäivä. Lippu on puolitangossa kello 8–14.30 ja hautaamisen jälkeen lippu nostetaan ylös. Liputus kestää kello 20 asti.