16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Huopalahden kirkon urut

15.03.2018, 10:30

Valokuva

Huopalahden kirkon urut on rakentanut tanskalainen urkurakentamo Marcussen & Son vuonna 1962. Ne on rakennettu alun perin väliaikaissoittimeksi Tuomiokirkkoon, josta ne siirrettiin Käpylän kirkkoon vuonna 1967 ja lopulta vuonna 1977 Huopalahden kirkkoon. Uruissa on 18 äänikertaa jaettuna kahdelle sormiolle ja jalkiolle. Äänikertojen lukumäärään nähden urut ovat sangen sirot ja asettuvat luontevasti paikalleen kirkkosalin etuosaan. Pillistöt sijoittuvat urkukaappiin tiiviisti niin että jalkion pillit aivan suurimpia pillejä lukuun ottamatta sijaitsevat sormiokoskettimistojen alapuolella, rintapillistön pillit paisutuskaapissa taiteovien takana ja pääpillistön pillit urkukaapin yläosassa. Julkisivussa sijaitsevat pillit kuuluvat pääpillistön principal-äänikertaan. Urkukaappi on tammea.

Huopalahden kirkko on vihitty kirkoksi vuonna 1942. Jumalanpalveluksia rakennuksessa on pidetty jo vuodesta 1917 jolloin Huopalahden seurakunta perustettiin. Seurakunta osti Suomalaisuuden pirtiksi rakennetun talon vuonna 1928 jolloin se vihittiin rukoushuoneeksi. Virren veisuuta säestettiin aluksi harmoonilla. Ensimmäiset urut saatiin vuonna 1942. Ne rakensi Kangasalan Urkutehdas ja niissä oli 11 äänikertaa kahdella sormiolla. Nämä urut romutettiin vuonna 1973. Ennen nykyisiä urkuja kirkossa oli Kangasalan Urkutehtaan pienurut, jotka sijaitsevat tällä hetkellä Alppilan kirkon kuorissa.

DISPOSITIO

I Pääpillistö