03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Hyvän Paimenen kirkko

Messu Hyvän Paimenen kirkossa

Pakilan seurakunta

Kalenteri ja kellosymboli05.05.2024 klo 11:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliHyvän Paimenen kirkko, Palosuontie 1, 00660 Helsinki

Tämän sunnuntain messussa:

• Emma Mönkkönen on liturgi
  • Tiia Valve-Tuovinen avustaa
  • Ari Häyrinen on kanttori
Kolehti kerätään retriittiohjaajien kouluttamiseen sekä monimuotoisen hengellisen elämän ohjaajakoulutustentoteuttamiseen Hiljaisuuden Ystävät ry:n kautta.

‍Messun jälkeen kirkkokahvit Paimensalissa.

Sydämen puhetta Jumalan kanssa

Rogate (= anokaa, rukoilkaa) poikkeaa muiden pääsiäisen jälkeisten sunnuntaiden latinalaisista nimityksistä sikäli, ettei sitä ole saatu päivän antifonista vaan rukouskulkueista, joita Roomassa järjestettiin 300-luvulta alkaen. Ne korvasivat keväisin pelloille suuntautuneet pakanalliset kulkueet. 400-luvun lopulta lähtien kirkolliset rukouskulkueet sijoittuivat rukoussunnuntain ja helatorstain välisiin arkipäiviin, mistä johtuu niiden myöhempi nimi käyntipäivät (ruotsin gångdagar).

Rukoussunnuntain tekstit puhuvat siitä, mitä rukoileminen on ja mitä lupauksia siihen sisältyy. Teksteissä kerrotaan myös Kristuksesta suurena esirukoilijana ja rukoilemisen opettajana.

Liturginen väri valkoinen, neljä alttarikynttilää.

Järjestäjä: Pakilan seurakunta
Yhteyshenkilö: Emma Mönkkönen