30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute

Kallion kirkonkellojen keinutusmoottorit korjataan

Kallion seurakunta

16.05.2024, 14:43
Kallion kirkonkellojen kolme keinutusmoottoria ja ohjauskeskus uusitaan 29.5.–4.6. Viikon kestävien korjaustöiden aikana Sibeliuksen sävelmä soi normaalisti klo 12 ja 18.

Mutta sunnuntain jumalanpalveluksen yhteensoitto ja kaikki muut keinutusoitot ovat pois käytöstä. Kirkon tornivierailuja voidaan toteuttaa suunnitellusti myös korjaustöiden aikana.

Kallion kirkon kellotornissa on kellopeli vuodelta 1912. Soittokoneiston avulla seitsemällä kirkonkellolla soitetaan Jean Sibeliuksen säveltämää koraalisävelmää.

Jumalanpalvelussoittoihin käytetään kolmea suurinta kelloa, jolloin soittotapana on keinutus. Nykyiset keinutusmoottorit ovat tulleet käyttöikänsä päähän ja siksi ne uusitaan. Keinutusmoottorien uusimisen tekee RekolaBells, joka korjasi viime vuonna Kallion kirkon kellojen kiinnityksen.