03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Kallion kirkko

Kallion kirkon torni avautuu yleisölle ensi keväänä

07.09.2023, 15:47 /  päivitetty 08.09.2023, 12:53
Kallion kirkon torni avautuu yleisölle keväällä, syksyllä torniin otetaan testiryhmiä. Seurakunta sai iloisia uutisia pelastusviranomaisilta keskiviikkona 6.9., jolloin pelastuslaitos hyväksyi tornin turistikohteeksi täysi-ikäisille tehtyjen muutostöiden jälkeen.

Torniin tehtiin tarkastus, jonka jälkeen seurakunta sai luvan edetä suunnitelmissaan. Kallion seurakunnan kirkkoherra Riikka Reina kertoo Kirkko ja kaupunki -medialle, että torniturismin toivotaan tuovan tuloja, jolla seurakunta voisi tehdä hyvää helsinkiläisille. Rahaa käytetään esimerkiksi diakoniatyöntekijän palkkaamiseen, jos ja toivottavasti kun torni tuottaa hyvin.

"Tavoitteemme on avata torni turisteille ensi keväänä. Tämän syksyn aikana yhteiskehitämme tornivierailua", Reina kertoo.

Yhteiskehittäminen tarkoittaa sitä, että tornia testaavat erilaiset ryhmät, joiden avulla tornielämystä kokeillaan ja kehitetään. Kirkon torni ei ole esteetön, koska sinne ei ole hissiä. Tornissa kävijä joutuu kapuamaan 273 askelmaa päästäkseen 96 metrin korkeuteen meren pinnasta.

Torni itsessään on 64 metriä korkea ja kirkko sijaitsee mäellä. Näkymät tornista ovat huikeat, joten torniin kiipeäminen kyllä kannattaa!

Pelastusviranomaiset asettivat torniturismille turvallisuussyistä myös ikärajan. Kiipeäminen sinne on kielletty alle 18-vuotiailta. Kallion seurakunta kehottaa torniin haluavia ryhmiä olemaan seurakuntaan yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen kallio.srk@evl.fi.

KUVA: Kirkkoherra Riikka Reina ja pääsuntio Arto Kuronen iloisevat tornin tulevasta avautumisesta kaiken sen kovan työn jälkeen, mikä tehtiin sen mahdollistamiseksi.