30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute
Kallion kirkko

Pride-viikon Sateenkaarimessussa juhlittiin sateenkaarityön 25-vuotisjuhlaa Kallion seurakunnassa

28.06.2024, 21:15
Pride-viikon Sateenkaarimessussa juhlittiin Kallion seurakunnassa 25 vuotta sitten käynnistynyttä sateenkaarityötä,

Pride-viikon radioidussa Sateenkaarimessussa juhlittiin siis sateenkaarityön merkkivuotta ja sateenkaarilipuin koristeltu Kallion kirkko täyttyi sateenkaarevasta juhlakansasta. Messun tunnelma oli juhlava ja valoisa.

Messuun valitut kauniit virret ja laulut herkistivät kirkkokansaa. Suomen ensimmäinen ja Kallion seurakunnan sateenkaarityön pappi Jaana Partti saarnasi koskettavasti.

Pride-viikon kunniaksi myös Kallion kirkon torniin sai kiivetä festarifemmalla eli viidellä eurolla, torniinkin riitti menijöitä iltayhdeksään asti. Hellettä uhmasi 90 torniin kiivennyttä.

"Tämän Pride-kuukauden teema on ”Rauha ja toivo”. Kristuksen sovitustyön kautta on meillä rauha Jumalan ja toistemme kanssa, ja siksi meillä on myös toivo, toivo, joka kantaa ajasta ikuisuuteen", totesi saarnassaan tiettävästi Suomen ensimmäinen ja Kallion seurakunnan sateenkaarityön pappi Jaana Partti.

Pride-viikon perjantaina järjestetyn juhlamessun liturgina toimi Jaakko Hyttinen, avustavana pappina toimi Saimi Kautonen sekä tekstinlukijana nuorisotyöntekijä Samu Keski-Korpi. Mukana oli Sateenkaarimessuista tuttuun tapaan Ääniset-kuoro, jota johti Kimmo Puunenä. Hän myös toimi messun urkurina ja kanttorina.

Sateenkaarityön uranuurtaja Jaana Partti saarnasi koskettavasti

Jaana Partin saarna käsitteli päivän tekstin mukaan kärsimystä. Kristillisessä uskossa ei Partin mukaan ole kysymys siitä, millaisia me ihmiset olemme, vaan millainen on Jumala. Hänen armahtava rakkautensa on aina suurempi kuin mikään ihmisten tuomio tai syrjintä.

Partti muistuttaa Uuden testamentin vastauksen kärsimykseen olevan itse kärsimyksiin suostuva Jeesus. "Hänkin joutui väkivallan uhriksi, vaikka oli viaton. Häntäkin sanottiin syntiseksi."

Joskus koettu paha ja kärsimys saa ihmiset katkeriksi Jumalaa kohtaan ja koviksi toisiaan kohtaan.

"On käännyttävä Jumalan puoleen, ei häntä vastaan. On kova sydän ja kovemmat kädet. Mutta jos kärsimys vie lähemmäksi Jumalaa eikä kauemmaksi hänestä, on paha epäonnistunut."

Partti toteaa, että Jumalan kuvana ihmisen tehtävä on heijastaa hänen rakkauttaan ja armoaan tässä kovassa ja armottomassa maailmassa.

"Ei meitä siis kutsuta sivustaseuraajiksi, saati syyllistämään uhreja, vaan Jumala kutsuu meidät katsomosta kentälle. Kulkemaan rinnalla, sitomaan haavoja, pyyhkimään kyyneleitä, antamaan toivoa. Jeesus ei vain kehota kääntymään Jumalan puoleen, vaan hän itse kääntyy – ja on jo kääntynyt – meidän puoleemme."

25 vuotta sateenkaarityötä Kallion seurakunnassa

Kallion seurakunnassa on aktiivista sateenkaarityötä tehty 25 vuoden ajan seurakuntapastori Jaana Partin vetämänä ja järjestetty esimerkiksi näitä Sateenkaarimessuja kerran kuussa. Partti on tiettävästi Suomen ensimmäinen sateenkaarityötä tekevä pappi. Hän on myös saanut tunnustusta työstään, vuonna 2019 hänet valittiin vuoden papiksi.

"Jaana Partti aloitti 1990-luvulla uraauurtavan yhteisöllisen toiminnan sateenkaariväen keskuudessa Kallion seurakunnassa. Tuohon aikaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ei seurakunnissa huomioitu. Oli yleinen kokemus, etteivät nämä vähemmistöt olleet tervetulleita messuun. Partti kuunteli yhteisössään heikoimpien ryhmien ääntä ja tarttui silloisen kirkkoherransa pyynnöstä uuteen haasteeseen luoda sateenkaariväelle oma turvallinen messuyhteisö. Tämä vaati erityistä siviilirohkeutta ja itsensä alttiiksi laittamista", perusteli Pappisliiton hallitus Partin valintaa vuoden papiksi.

Vuonna 1999 käynnistyivät Kalliossa myös sateenkaariväen raamattupiiri sekä Ääniset-kuoro. Alppilan kirkolla on tarjolla sukupuolineutraali kuntosalivuoro. Tänä vuonna Sateenkaarityötä on tehty 25 vuotta ja Kallion seurakunnassa toimii aktiivinen joukko sateenkaarevia seurakuntalaisia.

Messun radioinnin voit kuunnella Yle Radio 1:lta tai Yle Areenasta sunnuntaina 30.6. klo 10 alkaen.
Kuuntele messu täältä.

‍Voit myös lukea Jaana Partin saarnan kokonaisuudessaan täältä.

Lisää kuvia Sateenkaarimessusta löydät Kallion seurakunnan sosiaalisen median kanavista: facebook.com/kallionseurakunta, @kallionsrk