03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Kallion seurakunta

Nimetyt häirintäyhdyshenkilöt auttavat eteenpäin

07.07.2023, 11:21
Kallion seurakunnassa on kaksi nimettyä häirintäyhdyshenkilöä. Ota tarvittaessa yhteyttä.
vihreä puheenvuorosymboli

Seksuaalinen häirintä, ahdistelu tai hyväksikäyttö eivät kuulu seurakuntien tai seurakuntayhtymien työyhteisöihin ja niihin tulee suhtautua tiukasti.

Helsingin hiippakunnassa jokaiseen seurakuntaan on nimetty kaksi häirintäyhdyshenkilöä, joiden puoleen työntekijät ja seurakuntalaiset voivat kääntyä seksuaalisen ahdistelun, häirinnän tai hyväksikäytön tapauksissa. Yhteyshenkilöt ovat käyneet koulutuksen ja heillä on valmiudet kuunnella ja opastaa sekä tarvittaessa puuttua seksuaalisen ahdistelun, häirinnän ja hyväksikäytön tilanteisiin ja tarvittaessa ohjata uhri olemaan yhteydessä viranomaisiin.

Yhteyshenkilön asettaminen seurakuntaan on itsessään merkkinä siitä, että ketään ei jätetä yksin tilanteensa kanssa. Jos kyseessä on epäilty seksuaalirikos tulee ensisijaisesti ottaa yhteys poliisiin. Jos uhri on aikuinen, yhteydenotto edellyttää hänen lupaansa. Rikosepäilyt kuuluvat poliisin selvitettäviksi. Yhteydenotto poliisiin on syytä tehdä viipymättä. Seurakunnan yhteyshenkilöt voivat tukea rikosilmoituksen tekemisessä.

Helsingin hiippakunnalla on toimintaohje seksuaalisen häirinnän, ahdistelun ja hyväksikäytön ennaltaehkäisemiseksi sekä tilanteiden käsittelemiseksi. Kallion seurakunnassa Visa Viljamaa ja Riitta Asikanius on nimetty toimimaan tukena ja ohjaamaan tapauksissa tai niiden epäilyissä eteenpäin.

Ota meihin yhteyttä tarvittaessa.