03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Kallion seurakunta

Kulttuuritulkattu messu: mitä kaikkea messussa tapahtuu?

08.07.2021, 15:26
Kuinka pitkään kestää hyvä saarna? Miksi pappi viuhtoo käsillään ja nostelee astioita ehtoollisen aikana? Kallion seurakunnan pastorit selkeyttävät videoilla messuun kuuluvia osioita ja perinteitä.
Kuvassa Laura Huovinen ja Visa Viljamaa

Onko messun sisältö, sen osat tai siihen liittyvät ilmaisut jääneet epäselväksi? Mitä erityistä liittyy pääsiäismessuun?

Kolmella videolla selitetään ja tulkataan, mitä kaikkea messun neljässä eri osassa tapahtuu. Kallion seurakunnan pastorit Laura Huovinen ja Visa Viljamaa vastaavat messuun liittyviin kysymyksiin ja mielenkiintoisiin ihmetyksen aiheisiin. Kysymyksiä käydään läpi vuoden 2021 pääsiäispäivän messun striimitaltioinnin kautta.

Ensimmäisessä osiossa käsitellään esimerkiksi messun valmistelemista, papin asua, alkutervehdystä ja virsiä. Visa ja Laura vastaavat mm. kysymyksiin, millä perusteella virret valitaan messuihin ja mistä kristuskynttilä kertoo.

Toisessa osassa käsitellään messun sana-osiota. Laura ja Visa pohtivat esimerkiksi saarnaa, messun vaatimaa työmäärää sekä kasteen muistamista ja vastaavat mm. seuraaviin kysymyksiin:

Miksi yhden tekstin voi lukea pappi ja toisen seurakuntalainen? Miksi saarna luetaan saarnastuolista? Entä mikä ihme on juhlauskontunnustus?

Kolmannessa osassa käsitellään ainakin ehtoollista ja sen eri osioita, kolehdin tarkoitusta sekä messun päättämistä ja pohditaan vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

Miksi pappi viuhtoo käsillään ja nostelee asioita ehtoollisen aikana? Onko ristin tekemiseen jokin sääntö? Voiko messussa tehdä etikettivirheitä?