19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion seurakunta

Alppilan kirkon kirkkosali

16.04.2019, 15:27 /  päivitetty 16.04.2019, 15:13

Alppilan kirkossa on valoisa 450 paikkainen kirkkosali, joka soveltuu kastetilaisuuksiin, vihkimisiin sekä hautajaisiin.

Käytettävissä puheäänentoisto.

Evankelisluterilaisen kirkon jäsenet voivat käyttää kirkon tiloja korvauksetta kirkollisissa toimituksissa (kaste, vihkiminen ja hautaan siunaaminen).

Hautaan siunaamisissa hinta määräytyy vainajan kirkkoon kuulumisen perusteella. Seurakunta veloittaa tilavuokran tilakohtaisen määrittelyn mukaisesti arkipäivältä 330 € per toimitus ja viikonloppuna 520 € per toimitus.

Alppilan kirkko palvelee tiheästi asutettua aluetta Linnanmäen huvipuiston naapurissa.

Sotien jälkeisen ajan kirkollisen työnäyn mukaisesti Alppilan kirkon nimenä oli alun perin Kotkankadun seurakunnallinen työkeskus. Vuonna 1957 valmistuneen rakennuksen suunnittelivat arkkitehdit Keijo Ström ja Olavi Tuomisto. Rakennuksen keskellä on suojaisa piha.

Kirkkorakennuksessa on kirkkosalin lisäksi seurakuntasali, joka voidaan tarvittaessa liittää kirkkosaliin laskemalla alas 18 tonnia painava betoniseinä. Seurakuntakeskukseen kuuluu myös toimituskappeli, kirkkoherranvirasto ja rippikoulusali sekä monipuoliset urheilu- ja kerhotilat. Kirkkorakennuksen yhteydessä on myös kahdeksan asuinhuoneistoa.

”Juoskoon täällä elävän veden virta sielujen virvoitukseksi”.

Kirkon peruskiveen on muurattu lause ”Juoskoon täällä elävän veden virta sielujen virvoitukseksi”. Kappelin eteisaulassa on taidemaalari Veikko Vionojan suurikokoinen teos Kristus arkisen aherruksen keskellä. Seurakuntasalissa on taidemaalari Juhani Linnovaaran Ristinkukka ja seurakuntasalin lämpiössä Alppilan edesmenneen kanttorin Matti Kostian maalaus Pääsiäisaamu. Jyhkeät kirkkohopeat ovat akateemikko Bertel Gardbergin ja tekstiilit Hilkka Vuorisen sekä Eila Annikki Vesimaan.

Kirkkoon tulijaa tervehtivät eteisessä sanat ”Palvelkaa Herraa ilolla, tulkaa hänen kasvojensa eteen riemulla” (Ps. 100:3). Kirkon alttariseinän tiilireliefi symboloi Golgatan kalliolla seisovaa ristiä ja tyhjää hautaa sen juurella. Alttariseinällä on myös kolme ikonia, jotka kuvaavat Jeesuksen syntymää, kuolemaa ja ylösnousemusta. Alttarilla on lahjoituksia ystävyysseurakunnilta, alttariliina unkarilaisesta Csepelin seurakunnasta ja ehtoollisleipälautanen romanialaisesta Bácsfalun seurakunnasta.

Kirkonkelloja on kolme ja niihin on jokaiseen valettu oma tunnuslauseensa, ”Kunnia olkoon Jumalalle korkeuksissa”, ”Kaikki maa kumartakoon Sinua” ja ”Herra antaa sanoman”. Kellot soittavat seitsemää eri sävelmää. Kirkon 26-äänikertaiset urut on rakentanut Kangasalan urkutehdas vuonna 1958. Niiden mekaanis-sähköpneumaattinen rakenne on Suomessa ainutlaatuinen.

Vuodesta 2011 Alppilan kirkko on kuulunut Kallion seurakuntaan. Samaan aikaan valmistui kirkon peruskorjaus.