02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Kallion seurakunta

Kallion Kantaattikuoro 110 vuotta - Juhlavuoden suojelijana Tarja Halonen

12.03.2021, 18:01
Kuoron juhlavuoden suojelija on Kalliossa asuva presidentti Tarja Halonen.
Presidentti Tarja Halonen

Kallion seurakunnan oma kamarikuoro, Kallion Kantaattikuoro, juhlii tänä vuonna 110-vuotista taivaltaan.

Kallion kirkon vastavalittu urkuri Ilmari Krohn perusti oitis työhön tultuaan seurakuntaan kuoron. Näin ollen kuoro on siis vuotta vanhempi kuin Kallion kirkko.

Juhlavuoden suojelijaksi kuoro on saanut presidentti Tarja Halosen.

”Kallion Kantaattikuorosta on vuosien saatossa muodostunut kalliolainen tavaramerkki. Olen itsekin päässyt useamman kerran kuulemaan kuoron upeaa sointia Kallion kirkon jykevien seinien suojaan. Kantaattikuorolle paikallisuus on selkeästi tärkeä arvo, ja kuoro on vakiinnuttanut paikkansa osana Kallion seurakunnan moniäänistä imagoa ja kalliolaisuutta”, toteaa presidentti Halonen.

”Minulla on ilo kutsua teidät juhlistamaan kuoron merkkivuotta, kaikilla niillä tavoin, jotka tässä hetkessä sen sallivat.”

Koronapandemian vuoksi kuoron merkkivuotta ei olla vielä päästy juhlimaan.

"Toivomme, että ensi syksyyn mennessä saisimme jälleen kokoontua yhteen, laulamaan, kuuntelemaan ja tapaamaan toisiamme. Kuoro ei ole levännyt laakereillaan, vaan etänä ahkerasti harjoitellut ja pitänyt yhtä, vaikkakin vain virtuaalisesti", kertoo kuoron johtaja, Kallion seurakunnan kanttori Tommi Niskala.

"Suunnitelmissa on syksyllä juhlia kahden konsertin muodossa", Niskala valottaa toiveikkaana. Luvassa on ainakin Mozartin Requiemia ja a cappella -juhlakonsertti.

Kuorossa on tällä hetkellä yli 50 laulajaa.

"Tullessani töihin Kallioon kymmenen vuotta sitten meitä oli pikkubussillinen. Vuosien saatossa kuoro on kasvanut, kehittynyt ja hioutunut, sekä löytänyt kosolti sanottavaa omalla soinnillaan. Raikas ja suurisointinen, moneen taipuvainen instrumentti on todellinen aarre", Tommi Niskala kehuu.

Kallion Kantaattikuoron matkaa kohti juhlakonsertteja pääset seuraamaan kuoron Facebook- ja Instagram-tilien kautta.

Juhlakonserttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Tutustu kuoroon tarkemmin: www.kallionkantaattikuoro.fi

Tarja Halosen kuva: Lasse Keltto