22.11. Onneksi olkoon: Silja, Seela, Cecilia, Selja | Palaute
Kallion seurakunta

Kallion Kantaattikuoron Kadotettu paratiisi -konsertissa teemana ilmastonmuutos ja maapallon tila

Kallion seurakunta

20.11.2024, 10:44
Tänä syksynä Kallion Kantaattikuoro tarkastelee ilmastonmuutosta ja maapallon tilaa musiikin kautta. Kadotettu paratiisi -konsertissa lauantaina 23.11. klo 18 Kallion kirkossa esitetään Markus Virtasen kantaaottava teos Cantata on the 2nd Sunday after the Ecocatastrophe sekä Arvo Pärtin riipaiseva Adam's Lament.

Kallion Kantaattikuoroa ja Kallion Kapellia johtaa Tommi Niskala.

Tervetuloa kuulemaan ajankohtaista ja harvoin kuultua oman aikamme kirkkomusiikkia!

Liput ennakkoon 20€ tai ovelta 25€

Valitushuudosta lohtua

‍Kallion Kantaattikuoro esittää 23. marraskuuta Kadotettu paratiisi -konsertissaan kaksi modernia valitusvirttä: Arvo Pärtin Adam’s Lamentin ja Markus Virtasen Cantata on the 2nd Sunday after the Ecocatastrophen.

Kadotettu paratiisi kohtaa maailmantuskan lamentaation eli valitusvirren kautta. Ihminen on kautta aikojen huutanut kohtaloaan jumalalleen ja lamentaatio on tästä ikiaikaisesta tarpeesta syntynyt musiikin ja runouden muoto. Marraskuun pimenevässä syksyssä synkkien aiheiden käsittelystä musiikin keinoin voi kuitenkin hakea lohtua ja uusia näkökulmia tuskan ja ahdistuksen keskellä. Itku voi muuttua puhdistavaksi kokemukseksi ja yhteinen murhe kollektiiviseksi energiaksi, jonka voimin puuttua asioiden tilaan.

Varhaisimpia tunnettuja esimerkkejä valitusvirsistä on Vanhan Testamentin profeetta Jeremiaan kuuluisa valitusvirsi, jossa hän vaikeroi tuskissaan, miksi äiti edes synnytti hänet, vaikka ”kaikkialla saan aikaan vain toraa ja riitaa.” Eurooppalaisessa taidehistoriassa kärsimyskuvaukset ovat kukoistaneet myös kristillisessä kuvataiteessa, Kristuksen ristikuoleman kuvauksissa. Vaikerointi on tapa vapautua ja päästä yli surusta – tapahtuu eräänlainen puhdistautuminen, katharsis.

Samanlainen koko ihmiskuntaa koskeva viesti on Arvo Pärtin teoksessa Adam’s Lament. Siinä Aadam suree petostaan luojaansa kohtaan ja Jumalan rakkauden ja paratiisin menetystä. Hän näkee syntinsä koko ihmiskunnan tragediana ja kokee siitä henkilökohtaista syyllisyyttä. Teoksen musiikki vie kuulijan matkalle läpi ihmiskunnan historian, mutta käsittelee sitä yksilön kokemuksen, koko eksistentiaalisen olemisen perustan kautta. Lopulta musiikki vie kuulijansa ahdistuksen ja tuskan tuolle puolen – subjektin ylittävään nyt-hetkeen. Arvo Pärtille myönnettiin tänä syksynä Kuninkaallisen filharmonisen yhdistyksen (Royal Philharmonic Societyn) kultamitali, yksi musiikin korkeimmista huomionosoituksista.

Siinä missä Arvo Pärtin teos koskettaa eksistentiaalisella tasolla, on Markus Virtanen tarttunut konkreettisempaan aiheeseen: ilmastokriisiin. Cantata on the 2nd Sunday after the Ecocatastrophe perustuu Greta Thunbergin ja paavi Franciscuksen teksteihin, ja myös siinä kollektiivinen ahdistus purkautuu valituksen ja turhautumisen kautta: olemme massasukupuuton partaalla ja silti puhumme vain rahasta ja ikuisesta talouskasvusta. Kuoro rukoilee apua kaiken elämän suojelemiseen, mutta rukouksen rikkoo huuto: ”Kuinka te kehtaatte!”

Kallion Kantaattikuoro pyrkii tarjoamaan mahdollisuuden pysähtyä kokemaan oikeudenmukaisemman valtakunnan läsnäolo, sen rauha, rakkaus ja kauneus.

Marja Sakari
taidehistorioitsija, FT

Lue lisää konsertista ja siellä kuultavista teoksista Kallion Kantaattikuoron nettisivuilta.

K‍uuntele konsertin toisen teoksen eli Markus Virtasen mietteitä teoksestaan täältä.