17.07. Onneksi olkoon: Ossi, Ossian | Palaute
Kallion seurakunta

Kallion seurakunta sai piispantarkastuksesta puhtaat paperit

Kallion seurakunta

04.06.2024, 22:31 /  päivitetty 05.06.2024, 09:02
Kallion seurakuntaneuvosto käsitteli kokouksessaan 4.6. muun muassa maaliskuussa tehdyn piispantarkastuksen loppulausuntoa. Seurakunnan strategian 2025-30 työstämisessä kivijaloiksi nimettiin yhdenvertaisuus, alttari, hostelli ja oikeudenmukaisuus.
Ihmisiä fläppitaulun ympärillä

Kallion seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Lauri Grünthal lähtee hyvillä mielin kesätauolle 4.6. kokouksen jälkeen.

- On ollut innostava vuosi: olemme tarkastelleet seurakunnan, kaupungin ja oikeastaan koko kirkonkin tulevaisuutta monia erilaisia asioita kokouksissa läpikäydessämme, Grünthal kiteyttää.

- Meillä on erittäin aktiivinen ja asioihin paneutuva neuvosto, puheenjohtaja kiittelee.

Aktiivisuutta on tarvittukin, sillä vuoden mittaan pöydällä on ollut isoja asioita Alppilan kirkon lopullisesta luopumispäätöksestä uudenlaisen tulevaisuuden rakentamiseen. Talous- ja strategiatyöryhmä on työstänyt seurakunnalle uutta strategiaa vuosille 2025-30. Neuvosto käsittelee kokonaisuutta pala kerrallaan.

Aiemmin on hyväksytty jo arvot: armo, rohkeus ja yhdenvertaisuus. Näistä nykyisenkin strategian arvoista ei ole haluttu luopua.

Tällä kertaa keskityttiin nk. kivijalkoihin ja kehittämiskohteisiin. Positiivissävyistä keskustelua herätti erityisesti valinta "hostelli".

Strategiapohjassa "hostellia" avataan seuraavasti: "Kalliossa on voimakas muuttoliike. Tuon jatkuvan liikkeen keskellä olemme hengellinen hostelli - meille voit tulla milloin vain käymään, viihtymään ja tutustumaan. Muuttoliike alueella luo alati muuttuvan yhteisön, jossa juuri Sinulle on aina varattuna paikka."

Neuvosto valitsi Helsingin seurakuntayhtymän strategiasta Kalliossa kehitettäväksi painopisteeksi nuoret aikuiset. Kallion seurakunnan alueen asukkaiden suurin ikäryhmä on 18-39-vuotiaat. Seurakunnan jäseninä heitä on 8 500 alueellamme asuvista 22 600 ikäluokkaan kuuluvista. Tämä ikäryhmä edustaa 48 prosenttia seurakunnan jäsenistä.

Strategian työstäminen jatkuu syksyllä.

Piispantarkastus luo katseen syvemmälle

L‍auri Grünthal on tyytyväinen myös piispa Teemu Laajasalon ja Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin tuottamaan piispantarkastusraporttiin.

- Piispantarkastus tarjoaa hyvän tilaisuuden pysähtyä katsomaan seurakunnan tilannetta ja tulevaisuutta vähän syvemmin. Erityisen hienoja olivat myös vierailupäivät, Grünthal kiittelee.

Piispantarkastuksen pöytäkirjan loppuyhteenvedossa ei ollut seurakunnalle mitään erityistä ohjausta tai kehittämiskohdetta. Kallion seurakunnan omaleimaisuus ja kehittymishalukkuus tunnistetaan hyvin.

Sekä piispantarkastuksen pöytäkirjassa että strategian työstöversiossa esillä on hyvin se, että Kallion seurakunnassa uskotaan toiminnan lähtevän alttarilta. Toiminnan ytimessä on rikas ja runsas messuelämä. Tästä halutaan pitää kiinni myös tulevaisuudessa.

Kallion seurakunnan esityslistat ja pöytäkirjat ovat luettavissa sähköisessä muodossa.

Teksti ja kuva: Annmari Salmela

Kuvateksti: Kallion seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Lauri Grünthal, sekä seurakuntaneuvoston jäsenet Sande Metsi ja Satu Himanen keskustelevat maaliskuisessa piispantarkastuksen työpajassa seurakuntaelämän ilon aiheista.