04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Kallion seurakunta

Merihaka täyttää 50 vuotta – juhlistimme asiaa seuroin

01.09.2023, 12:18
”Hitaat hissit ja korkeat talot, siinä ehtii saada puhumattomatkin puhumaan.” Merihaka-Seuran jäsenet paljastavat, miksi alueella on niin mukava asua ja miksi siellä viihdytään pitkään.
Merihaka-seura

Mikä olisi parempi tapa juhlistaa Merihaan 50-vuotisjuhlia yhdessä seurakunnan kanssa, kuin järjestää seurat! Näin tuumi pitkän linjan seurakunta- ja Merihaka-aktiivi Eero Minkkinen. Tämän idean jälkeen nykyajan ihminen joutuikin vähän googlailemaan, että mitä seuroissa tapahtuu, mutta niin kuin Kallion kirkkoherra Riikka Reina seuroissa totesi, ”seuroissa ollaan kaikki yhdessä, samanarvoisina, samassa seurassa”.

Seurat pidettiin elokuun viimeisenä päivänä Kylätuvassa ja paikalle saapui yli kolmekymmentä merihakalaista laulamaan yhdessä ja muistelemaan muun muassa vuotta 1974, jolloin Risto Rantakari perheineen muutti ensimmäisenä valmistuneeseen taloon. Hän asuu samassa asunnossa edelleen. Tuoreimpana perheenjäsenenä on 8-vuotias Marko-koira, jonka kanssa tehdään pitkiä lenkkejä.

Seuraväki kehuu Merihaan luonnonläheisyyttä ja takarivissä vähän nauraa kiherretäänkin, kun tiedetään, miten rumana aluetta pidetään. Asukkaat itse elävät aivan meren rannassa ja näkevät niin majakkana toimivan Suomenlinnan kirkontornin kuin kaikki sääilmiötkin. Lintujen vähäisuus on tänä kesänä ollut silmiinpistävää. Maan päällä taas kukkivat puutarhat ja marjoja riittää poimittavaksi asti.

Merihaka muuttunut vuosikymmenten aikana

Pappi Marja Kotakorpi puhui seurapuheessaan ihmisten arjesta. Miten Merihaasta on syntynyt oma yhteisönsä, missä iloitaan yhdessä ja jaetaan surut, jotta niitä olisi helpompi kantaa. Kaiken kohtaamisen synnyttämä lämpö luo lisää halua antaa omastaan, kaikkien alueen ihmisten hyväksi. Kun antaa ja saa apua, syntyy myös asuinpaikasta itselle koti, osa omaa identiteettiä.

50 vuodessa on ehtinyt tapahtua valtava muutos esimerkiksi Merihaassa asuvien lasten määrässä. Eila Lonka (työssä ollessaan Hög) muisteli lämpimästi sitä, miten sai aikoinaan olla nuoriso-ohjaajana alueella ja olla läsnä, kuunnella nuorten juttuja.

"Nuorisoasiainkeskus oli itseasiassa aikoinaan näissä tiloissa, missä nyt ollaan."

Myös seurakunnan läsnäoloa alueella arvostetaan, vaikka omaa tilaa alueella ei enää olekaan. Aluepappi Heikki Sippola oli monen perheen perhepappina ja järjestämässä yhdessä alueen asukkaiden kanssa monenlaista toimintaa.

Moni seuroissa ollut kertoi nykyään käyvänsä Kallion kirkossa eri toiminnoissa. Ja Merihaan Eläkeläisten piiri jatkuu jälleen 20.9. Kylätuvassa, Haapaniemenkatu 7-9 keskiviikkoisin klo 13.30, muistutti seuroja järjestämässä ollut diakoni Anne Mäki-Kokkila.

Lämpimät onnittelut, 50-vuotias Merihaka! ”Kiitämme ilosta ja merkityksestä, mitä Merihaassa eläminen alueen ihmisille antaa”, päätti Marja Kotakorpi rukouksen seurapuheensa jälkeen.

Teksti ja kuvat: Annmari Salmela