29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Kannelmäen kirkko

Adventtisunnuntai oli juhlan, haikeuden ja uusien alkujen päivä

28.11.2016, 11:30
Kannelmäen kirkossa oli ensimmäisen adventtisunnuntain aamuna nelisensataa ihmistä viettämässä messua ja laulamassa Hoosiannaa. Herkkyyttä ja haikeutta oli ilmassa erityisesti eläkkeellejäävän rovasti Aili Raitavuon saarnatessa. Päivä oli seurakunnalle uuden kirkkovuoden alku ja Aili Raitavuolle uuden elämänvaiheen alku.

Messun jälkeen oli järjestetty riisipuurotarjoilu yllätyksenä Ailille ja muille. Puuron ja kanelin tuoksuista ja punaisesta kattauksesta tuli juhlaan joulun tuntua. Sekä messun toteutukseen että juhlatarjoiluihin osallistuivat monet seurakuntalaiset ja mm. Kannelmäen Martat.

Aili Raitavuon eläkkeellelähtöjuhla alkoi kirkossa puoliltapäivin. Jousikvartetti Neue Quartet kutsui soitollaan väen juhlaan. Kvartetissa soittavat Sirja Puurtinen, Johanna Metsälä, Linda Palin ja Anu Luukela. Juhlassa kuultiin puheenvuorot rovasti Pentti Simojoelta, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Timo Sahilta ja toimittaja Raili Kettuselta. Kaarela-seuran edustajana Erik Bärlund luovutti Aili Raitavuolle seuran viirin. Kannelmäen seurakunnan entinen pappi Riitta Järvinen oli lähettänyt kirjeen tämänhetkisiltä kotikulmiltaan Rhodokselta. Kirjeen luki diakoni Ulla-Maija Tuura. Puheissa Aili Raitavuota kiitettiin mm. puhuttelevista saarnoista, esimerkillisestä kuuntelutaidosta, sitoutuneesta työotteesta ja hyvästä työtoveruudesta.

Kirkkoherra Sakari Enrold johti seurakunnan työntekijöiden, Ailin työtovereiden tervehdyksen ja lahjojen luovutuksen. Päivänsankari itse osoitti kiitokset sekä perheelleen, seurakuntalaisille että entisille ja nykyisille työtovereilleen. Läsnäolijoiden haikeutta helpotti Ailin lupaus olla edelleen tavattavissa ja käytettävissä papin tehtävissä.

Juhlan jälkeen sai nauttia vielä kahvit ja joulutortut. Monet halusivat vielä halata ja kiittää Ailia henkilökohtaisesti. Kiitos, Aili, 32 vuoden työstä Kannelmäessä!

Päivän hieno musiikkitarjonta ja juhlatunnelma ei päättynyt vielä kirkkokahveihin, vaan illalla nautittiin Länsi-Helsingin musiikkiopistolaisten Adventtikonsertista. Ensimmäinen adventtisunnuntai, joulun odotuksen ensimmäinen päivä, alkoi ja päättyi Kannelmäen kirkossa samalla juhlallisella tavalla: Hoosianna-hymniin.