05.05. Onneksi olkoon: Melissa, Melina, Maini | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Kodin siunaaminen

26.08.2019, 15:56
”Sinun turvanasi on Herra, sinun kotisi on Korkeimman suojassa.” (Psalmi 91:9)
Huoneessa lapsi pää alaspäin äidin sylissä, isä vieressä näkyy osittain ja pappi taustalla.

Koti on elämän tärkein paikka. Levon ja kasvun paikka, yhdessäolon ja oman tilan paikka. Sen vuoksi on luontevaa, että kristitty toivoo siunausta eli Jumalan hyvää tahtoa ja läsnäoloa myös kodilleen.

Kodin siunaamisessa on kyse pienestä rukoushetkestä, lyhyestä jumalanpalveluksesta, jota vietetään yhdessä läheisten kanssa rukoillen, laulaen ja Raamatun tekstejä lukien. Sen voi viettää itsenäisesti ja omatoimisesti, tai pyytää paikalle seurakunnan pastorin, kanttorin tai diakonin. Tilaisuutta voi myös johtaa joko yksi henkilö, tai sen osia jakaa eri henkilöiden kesken.

Kodin siunaamisen kaavaa voi käyttää joko sellaisenaan tai soveltaa sitä haluamallaan tavalla. Yhteislauluina voi käyttää virsiä, Nuorten veisuja tai muita hengellisiä lauluja. Musiikki kaunistaa kaikkia tilanteita.

Kodin siunaaminen sopii luontevasti tupareiden yhteyteen, tai sen voi yhdistää kotona vietettävään kaste- tai hääjuhlaan, tai muuhun merkkipäivään. Tärkeintä on, että juhlistetaan kaikkia elämän merkityksellisiä asioita, ja samalla kiitetään Jumalaa hänen hyvistä lahjoistaan.