04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Pyhäinpäivä – Muistoja ja jälleennäkemisen toivoa

19.10.2020, 12:46
Pyhäinpäivänä muistetaan edesmenneitä läheisiä. Muistelemisen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta.
Vainajien muistokynttilät Kannelmäen kirkon alttarikaiteella, pipopäinen tyttö seisoo kynttilöiden vieressä.

Pyhäinpäivä on kristillinen juhla, joka tuo valoa vuoden pimeimpään aikaan kun ihmiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia.

Myös sosiaalisessa mediassa voi liittyä pyhäinpäivää viettävien joukkoon lataamalla vaikka kuvan läheiselle sytytetystä kynttilästä ja tunnisteilla #sytytänkynttilän #pyhäinpäivä.

Pyhäinpäivä tuo muistelun ja kaipauksen rinnalle toivon. Muistelun kohteena ovat sekä kaikki kristikunnan marttyyrit että muut uskossa Kristukseen kuolleet. Sana pyhä ei kuitenkaan viittaa vain kuolleisiin. Jokainen Kristuksen oma on pyhä.

Uskontunnustuksen mukaan pyhät muodostavat yhteyden, johon voimme näkymättömästi liittyä. Pyhäinpäivänä voi rukoilla: Tahdomme rohkeasti tunnustautua omiksesi ja levittää ympärillemme iloa ja luottamusta, kunnes saamme kaikkien pyhiesi kanssa nähdä sinut kasvoista kasvoihin.

Rakkaus ei koskaan katoa.