29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Terveisiä Kannelkellojen konserttimatkalta Saksaan ja Ranskaan

06.07.2017, 09:55 /  päivitetty 07.07.2017, 13:47

Lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkellot matkasi kesä-heinäkuun vaihteessa Saksaan ja Ranskaan. Kannelkellot pitivät matkalla neljä konserttia. Konsertteja oli Darmstadtissa Maria-sisarten luona, Lunevillen linnassa, vanhainkodissa ja katolisessa messussa St. Josephin kirkossa. Konserttien lisäksi laulu raikui myös bussimatkoilla ja majoitusperheiden luona. Erityisen mieluista kuorolaisille oli tavata jälleen ranskalainen lapsi- ja nuorisokuoro Mirabelles ja laulaa yhdessä heidän kanssaan. Kannelkellojen Facebook-sivulla voi katsoa ja kuunnella videoita konserteista.

Kanttori, kuoronjohtaja Sirkku Rintamäki ja mukana olleet vanhemmat Leena Saastamoinen ja Riikka Syvänen kertovat matkasta:

Lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkellojen matka Saksaan ja Ranskaan 28.6.-2.7.2017

Kannelkellojen vieraaksi saapui vuosi sitten lapsi- ja nuorisokuoro Mirabelles (= luumut) Ranskan Nancysta. He yöpyivät kuoroperheissä ja kuorot pitivät yhteiskonsertin ja retkeilivät yhdessä. Vierailu oli ikimuistoinen ja synnytti "kuoroystävyyden". Mirabelles kutsui Kannelkellot seuraavana kesänä vastavierailulle Nancyyn. Alkoi ahkera ja sinnikäs rahankeruu, joka onnistui lyhyestä ajasta huolimatta hienosti, kiitos innokkaiden kuorolaisten ja apuvanhempien.

Lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkellot lähtötunnelmissa.

Kannelkellojen 19 laulajan ja 12 aikuisen joukko lähti matkaan Frankfurtin ja Darmstadtin kautta kohti Nancya 28.6. Darmstadtissa yövyttiin hostellissa ja harjoiteltiin sekä esiinnyttiin evankelisten Maria-sisarten kappelissa innokkaalle yleisölle. Maria-sisariin kuuluu useita suomalaisia sisaria, jotka olivat laittaneet Kannelkelloja varten myös maittavat kahvit, kakut ja jäätelöt, pieniä muistolahjoja unohtamatta.

Persialaisessa ravintolassa Darmstadtissa.

Harjoitukset Maria-sisarten Kaanaa-kodissa Jeesuksen kärsimyksen kappelissa.

Torstaina 29.6. matka jatkui tilausbussilla kohti Ranskaa ja Lorrainen maakunnan pääkaupunkia Nancya kohti. Ruuhkista johtuen saavuimme perille kaksi tuntia aiottua myöhemmin, mutta onneksi kuorolaiset keksivät hauskaa ohjelmaa bussissa (mm. lauloivat apuvanhemmille jokaiselle erikseen omistetut laulut), ja matka sujui mukavasti.

Apuvanhempien A-luokkaa.

Mirabelles-kuoroperheet olivat leiponeet ja kokanneet suussasulavia lorrainelaisia herkkuja. Pöydät notkuivat suolaisista ja makeista antimista ja vietimme hauskan illan leikkien ja laulaen. Sitten oli aika jakaantua perheisiin; ketkä minnekin. Kaksi meikäläistä majoittui mm. maalaistalossa Nancyn ulkopuolella, erään majoitusporukan perheessä asusti normaalisti lemmikkiboakäärme, joka oli (onneksi?!) tällä kertaa viety hoitoon…

Perjantaina 30.6. saimme tutustua kaupunkiin, shoppailla ja käydä kaupunkijuna-ajelulla. Nancyn ylpeyttä, noin 10 vuotta sitten restauroitua Stanislaksen aukiota sanotaan yhdeksi maailman kauneimmista aukioista. Otimme tietenkin yhteiskuvan siellä ja osa porukasta pääsi näkemään myös aukiolla kesäisin järjestettävän henkeäsalpaavan hienon valoshown lauantaina iltamyöhällä.

Yöllinen valoshow Stanislasin aukiolla oli upea elämys.

Upein konserttipaikkamme koskaan oli pikku-Versaillesiksi kutsutun Lunevillen linnan hienon akustiikan omaava kappeli. Kannelkellot lauloivat suoraan ranskalaisten kuulijoiden sydämiin. Kuorot lauloivat myös yhdessä. Lopuksi Sirkku-johtaja sai kokea sykähdyttävän yllätyksen, jonka apuvanhempi Suvi Kostian yhdessä Mirabellesin johtajan Anne Burgerin kanssa oli "juoninut": Ylimääräisenä numerona toivottiin vielä uudelleen Sirkun tämän kevään Kirkon Musiikkijuhlille säveltämää Kesävirttä. Kun Sirkku alkoi säestää sitä, yhtäkkiä myös Mirabelles yhtyi lauluun – molemmat kuorot olivat opetelleet virren ranskaksi! Suvi Kostian oli kääntänyt tämän Irja Askolan sanoittaman virren ranskaksi. Suvi ja pari muuta ranskan kielen taitoista apuvanhempaa olivatkin koko matkan ajan korvaamattomana tulkkausapuna.

Kohti konserttipaikkana olevaa Lunevillen linnaa.

Lauantaina 1.7. kuoromme lauloi paikallisessa vanhainkodissa ilahduttaen vanhuksia ja henkilökuntaa. Saimme myös kokea ranskalaista vieraanvaraisuutta lounastamalla ja illastamalla perheissä. Sunnuntai 2.7. sattui olemaan Anne ja Pierre-Yves Burgerin 35. hääpäivä ja lauloimme yhdessä Mirabellesin kanssa heidän hääkirkossaan, St Josephin katolisessa messussa. Ympäröimme ennen messua heidät laulaen onnittelulauluna "Tahtoisin toivoa sinulle jotakin oikein hyvää".

Lopuksi saimme tutustua ns. Nancyn koulukunnan luomaan Art Nouveau -taidesuuntaukseen Musée d’Ecole de Nancy -museossa. Ennen bussin lähtöä Frankfurtiin kokoonnuimme Mirabelles-perheiden kanssa yhteiseen sisaruspiiriin loppulauluineen ja ystävyyden viesteineen. Toivomme ja rukoilemme heille siunausta ja sitä, että yhteys ja matkan antama ilo ja musiikin voimaannuttava vaikutus voisi kantaa meitä kaikkia. Tämä matka oli onnistunut, kaikin tavoin. Lämmin kiitos matkalla mukana olleille lapsille ja aikuisille sekä kaikille teille rakkaille seurakuntalaisille, jotka muistitte matkaa rukouksin ja annoitte myös muuta tukeanne ostamalla mm. leipomuksiamme!

Musée d’Ecole de Nancy -museossa.

P.S. Näin hiljennetään terminaali: nuorisokuorotytöt keksivät odotellessamme Helsingin-koneen lähtöä, että toteutetaan flash mob. Suloääninen Emma aloitti Eino Leinon Nocturneen sävelletyn laulun, johon yhtyivät pikkuhiljaa kaikki. Aplodit olivat valtaisat ja koneessa kapteeni toivotti kaikki tervetulleeksi lennolle lisäten "ja sullekin, neiti kesäheinä":-)

Sirkku Rintamäki, kuvat: Lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkellot