27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Mihin kaikkeen aika riittää? | Kirkkoherra Virpi Koskisen kesätervehdys 2022

30.05.2022, 10:19
"Mikä estää jo nyt keskittymästä kaikeen hyvään." Virpi Koskisen kesätervehdyksen voit lukea tästä tai kesäesitteestämme. Esitteitä on saatavilla kirkossa, Paikassa ja Klanulla.
Vedenvihreällä taustalla Virpi Koskinen ja piirretyt kukkiva puu ja pinkki polkupyörä.

Viime kesänä urakoin mökillä monivuotisista kivikkokasveista kukkamaan. Siirtelin tyrää koetellen isohkoja kiviä ja poltin helteessä epäviisaasti nahkani. Nyt mietin, mitenköhän talvi on runnellut vaivalla rakenneltuja istutuksiani? Jos hyvin käy, tulevan loman aikana voin keksiä uuden tai lämmittää vanhan harrasteen. Muutama lisäistutus sopisi varmasti mukaan jo luotuun kokonaisuuteen. Seurakunnan palstalla odotetaan myös kasvun ihmettä.

Kesäesitteen kannessa riemastuttaa pinkki polkupyörä. Aikoinaan fillaroin paljon, kouluun, töihin, harrastuksiin, tapaamisiin ja jopa mökille. Onhan se leppoisaa tuntea tuulen vire kasvoilla ja nauttia hyötyliikunnasta maisemien vaihtuessa ympärillä. Ehkä kesällä laajennan taas elämänpiiriä pyöräillen ja nautin olennaisesta olemista, mitä se sitten onkin. Toisaalta, mikä estää jo nyt keskittymästä kaikkeen hyvään. Tyytyväinen elämä alkaa tyytyväisistä ajatuksista, luottamuksesta tulevaan.

Tyytyväinen elämä alkaa tyytyväisistä ajatuksista, luottamuksesta tulevaan.

Jeesus lähetti kerran luottavaisin mielin omiaan matkalle julistamaan evankeliumia. Opetuslapset eivät ottaneet mukaansa mitään. Eivät sauvaa, laukkua, leipää eivätkä rahaa. Ilman suurta strategiaa tai pingottamista nämä matkalaiset elivät jokaisessa paikassa ja hetkessä mahdollisuuksien mukaan niin kuin Jeesus oli heitä opettanut. He iloitsivat kohtaamastaan vieraanvaraisuudesta ja parhaimpien uutisten jakamisesta.

Luodaan kesästä mieleinen. Jos haluat tavata toisia, kutsu ystäviäsi kylään, kirkkokahville sunnuntaina tai arkena. Sanaa tutkien ja rukoillen pidetään yhteyttä yllä Jumalaankin. Kesäesite kertoo joistakin seurakuntamme kesän riennoista. Yhteisiin kokoontumisiin olemme kaikki lämpimästi tervetulleita mukaan.

Jos vetäydyt hiljaisuuteen esimerkiksi maaseudun rauhaan, toivotan sinulle sinnekin stressivapaita luovia hetkiä. Muista, että sielläkään et ole yksin. Apostolien teoissa (17:27–28) meitä muistutetaan ”Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä: hänessä me elämme, liikumme ja olemme”.

Jumala ei kylläkään ole kaukana yhdestäkään meistä: hänessä me elämme, liikumme ja olemme.

Siunatkoot sinua ja kesäisiä suunnitelmiasi kunnioitettu Luojamme, aikamme Herra.

Virpi Koskinen, kirkkoherra