28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute

Nuoret pääsevät ääneen Oulunkylän seurakuntaneuvostossa

Oulunkylän seurakunta

08.11.2023, 08:25 /  päivitetty 08.11.2023, 08:30
Nuorten edustajalle myönnettiin pysyvä läsnäolo- ja puheoikeus seurakuntaneuvoston kokouksissa.
Oulunkylän seurakunnan kirkot ja puhekupla jossa teksti Kuulumisia

Oulunkylän seurakunnan seurakuntaneuvosto vahvisti maanantaina 6.11.2023 seurakunnan uuden hallintosäännön. Hallintosäännössä seurakuntaneuvosto määrittelee ja ohjeistaa seurakunnan sisäisiä vastuunjakoja ja toimintatapoja.

Samalla neuvosto teki yksimielisesti historiallisen päätöksen: nuorten edustajalle myönnettiin läsnäolo- ja puheoikeus seurakuntaneuvoston kokouksissa.

Oulunkylän seurakunnassa toimii nuorten vaikuttajaryhmä, joka on säännöllisesti koollekutsuttu, kaikille kiinnostuneille avoin ryhmä. Vaikuttajaryhmän tehtävänä on vaikuttaa asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon sekä osallistua seurakunnan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Ryhmä koostuu alle 29-vuotiaista konfirmoiduista kirkon jäsenistä.

1.1.2024 alkaen vaikuttajaryhmän keskuudestaan valitsemalla edustajalla on soveltuvin osin läsnäolo- ja puheoikeus seurakuntaneuvoston kokouksissa ja iltakouluissa. Nuorten vaikuttajaryhmä voi myös tuoda aloitteita seurakuntaneuvoston käsiteltäväksi.

Seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Toni Pakarinen kommentoi päätöstä: "Edellisessä kokouksessa nuorten vaikuttajaryhmä toi neuvostolle kuulumisia, ja heillä oli toiveissa puhe- ja läsnäolo-oikeus seurakuntaneuvostoon. Otin tästä sitten kopin, selvitin erilaisia toteutusvaihtoehtoja kirkkolain ja kirkkojärjestyksen raameissa ja tein sen pohjalta muutosesityksen, joka meni yksimielisesti läpi."

Myös seurakunnan nuorisotyönohjaaja Bea Mokki on iloinen päätöksestä. "Nuoria on ollut jo jonkin aikaa mukana uusien työntekijöiden rekrytoinneissa, ja he ovat päässeet haastattelemaan työnhakijoita esimerkiksi kanttorin, nuorisopapin ja nuorisotyönohjaajan tehtäviin. Tämä päätös vahvistaa entisestään nuorten vaikutusmahdollisuuksia seurakunnassa. Se hyödyttää koko seurakuntaa ja nuoret saavat tästä hyvää kokemusta tulevaisuutta varten."

‍Hallintosääntö löytyy kokonaisuudessaan seurakunnan nettisivuilla (pdf).