29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Paastonaika
on 40-päiväinen matka kohti pääsiäistä

10.02.2023, 16:18 /  päivitetty 13.02.2023, 11:01
Paastonaika vie seurakunnan kohti pitkäperjantaita ja pääsiäisen ylösnousemusta.
Paastonaika

Perinteisen kirkollisen ajanlaskun mukaan vuorokausi vaihtuu ja paastonaika alkaa tuhkakeskiviikosta. Kestoltaan paastonaika on 40 päivää.

Paasto muistuttaa meitä siitä, kuinka Jeesus valmistautui jumalalliseen tehtäväänsä rukoilemalla ja paastoamalla.

”Hengen johdattamana hän kulki autiomaassa neljäkymmentä päivää ja Paholainen kiusasi häntä. Hän ei syönyt noina päivinä mitään, ja kun tämä aika oli kulunut, hänen tuli nälkä.” (Luuk. 4:1-2).

Paastonaikaan kuuluu elämän yksinkertaistaminen ja nautinnoista luopuminen; aineellisen korvaaminen hiljentymisellä. Tilaa annetaan hengellisyydelle. Osallistuminen tähän kristilliseen perinteeseen on vapaaehtoista.

Paastonajan jumalanpalveluselämä Lauttasaaressa 2023