05.05. Onneksi olkoon: Melissa, Melina, Maini | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Lauttasaaren seurakunnan varhaiskasvatus- ja perhetyön kerhotoiminta

Lauttasaaren seurakunta

09.04.2024, 14:19
Lauttasaaren varhaiskasvatustiimi

Lauttasaaren seurakunnan varhaiskasvatus- ja perhetyön tärkein tehtävä on tukea saaren lapsiperheitä. Järjestämme sekä lapsille että aikuisille suunnattuja perhekerhoja, eka- ja tokaluokkalaisten iltapäiväkerhoja sekä päiväkerhotoimintaa kotihoidossa oleville lapsille. Uusi työmuotomme on kaikille alakouluikäisille suunnattu alakoululaisten Krypta.

Lastenohjaajamme ovat alansa ammattilaisia. Toiminnassamme on usein mukana myös vapaaehtoisia, alan opiskelijoita ja siviilipalvelusmiehiä. Lapsi- ja perhetyötämme ohjaavat yleisten eettisten arvojen lisäksi sekä Helsingin kaupungin että kirkon varhaiskasvatuksen suunnitelmat. Teemme yhteistyötä saaren muiden toimijoiden, kuten neuvolan, MLL:n, päiväkotien ja koulujen sekä kirjaston kanssa.

Perhekerho kaikille

Perhekerho kaikille kokoaa yhteen vauvat, taaperot vanhemmat ja muut lapsen mukana kerhotoimintaan saapuvat aikuiset. Kerho on nimensä mukaisesti avoin kaikille kiinnostuneille. Perhekerho tarjoaa hyvän mahdollisuuden tutustua toisiin alueen perheisiin, mukavia keskusteluja, yhdessäoloa sekä musisointia jumppiksen kera. Maanantain aamuklubissa tavataan vierailijoita ja rentoudutaan joogahetkien parissa. Perhekerhoon ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Aika ja paikka: Lauttasaaren kirkon D-rapun tilat

• Maanantaisin klo 9–11

• Tiistaisin klo 9–11 muskariaamu (muskari alkaa kello 10)

• Keskiviikkoisin klo 13–15 perheiden iltapäivä

• Perjantaisin klo 9–11 puuroperjantai (+ Pastorin laulunurkka kahdesti kuussa)

Päiväkerho Meritähdet

Ryhmä on suunnattu 2–5-vuotialle kotihoidossa oleville lapsille. Kerho kokoontuu maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kello 9–11.30. Lapset ovat kerhossa ilman vanhempiaan. Ohjelma sisältää ulkoilua, askartelua, lasten hartauksia sekä omatoimista leikkiä. Kerholapset osallistuvat tiistaisin muskariin. Päiväkerhoon haetaan huhtikuussa Helsingin seurakuntayhtymän omalla hakulomakkeella.

Aika ja paikka: Lauttasaaren kirkon E-rapun tilat, ma, ti ja to klo 9–11.30

Koululaisten iltapäiväkerhot

Iltapäiväkerhoissa järjestetään toimintaa 1.–2.-luokan oppilaille arkisin koulupäivien jälkeen kello 12–16. Seurakunnan tiloissa kokoontuu kaksi iltapäiväkerhoryhmää, joille lapset ovat päässet ideoimaan mainiot nimet; Sopuli-Pupu-kopla ja Kisulit. Iltapäiväkerhoissa leikitään, liikutaan, askarrellaan ohjatusti sekä tehdään läksyjä. Ohjelmaan kuuluu myös retkiä lähialueiden puistoihin ja rannoille. Iltapäiväkerhotoiminta perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön, opetushallituksen ja Helsingin kaupungin laatimiin iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmiin ja laatukriteereihin. Haku iltapäiväkerhoihin tapahtuu maalis-huhtikuussa keskitetysti Helsingin kaupungin kautta.

Aika ja paikka: Lauttasaaren kirkon D-rapun tilat ja Krypta arkisin klo 12–16.

Alakoululaisten Krypta

Alakoululaisten krypta (5.9.–20.12.) kokoontuu tiistaisin klo 16–18 Lauttasaaren kirkon Kryptassa. Kryptassa voi tutustua muihin alueen lapsiin ja harrastaa pingistä, biljardia ja lautapelejä. Ryhmään ei tarvitse ilmoittautua tai varata paikkaa. Toiminta on maksutonta ja avointa kaikille alakouluikäisille.

Aika ja paikka: Lauttasaaren kirkon Krypta tiistaisin klo 16–18

Kotikäynnit

Seurakunnan lastenohjaaja voi pyytää maksutta ulkoiluavuksi tai kotiin lastenhoitoavuksi. Kotikäyntejä tehdään sovitusti arkisin klo 9–11 välillä.

Ilmoittautumiset tapahtuvat soittamalla tai tekstiviestillä/WhatsApp-viestillä numeroon 050 380 3514.

Lastenohjaajat:

Joel Niemi (Varhaiskasvatuksen ja perhetyön työalavastaava, iltapäiväkerho Sopuli-Pupu-kopla) p. 050 380 3547

Eija Härkänen (perhekerhot, Odotuksen sävyt -ryhmät) p. 050 430 8835

Anu Lönnqvist (päiväkerho Meritähdet, iltapäiväkerho Sopuli-Pupu-kopla) p. 050 380 3525

Magnus Svensson (iltapäiväkerho Kisulit, alakoululaisten Krypta) p. 050 359 1202

Heidi Savolainen p. 050 571 1228

Varhaiskasvatus sosiaalisessa mediassa