30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Johanna Strandin näyttely Kirkkokahvilan aulassa 1.6.–28.6.

Lauttasaaren seurakunta

28.05.2024, 13:22 /  päivitetty 03.06.2024, 15:39
johanna strandin näyttely

Lauttasaaren Kirkkokahvilan ja kirkkosalin aulassa on esillä lukuisia taidenäyttelyitä kesän ja syksyn aikana. Näyttelytoiminnan avaa taiteilija Johanna Strandin ALKU-näyttely. Strandin näyttely on esillä Kirkkokahvilan ja kirkkosalin aulassa 1.6.–28.6.24. Kirkko on auki arkisin kello 1018.

"Alku on minulle innostunut hihkaisu, kauhistunut hengenveto ja helpottunut huokaus. Teoksiini piiloutunut ristipaine hellittää, kun sen uskaltaa kohdata ja elää läpi: Hyväksyä ristiriitaisuus, rimpuilu ja vastakohtien läsnäolo samaan aikaan. Rauha ja sopu antavat tilaa ilolle.

Silti kohta taas haukon henkeä ja hihkun.

Maalaaminen on minulle ajattelua visuaalisessa muodossa. Se on paljon määrittäviä ja rajaavia sanoja vapaampaa ja moniulotteisempaa. Monissa töistäni esiintyy ajattelevia ja tuntevia hahmoja. Tunteet ja ajatukset ovat kehollisia ja koen että voin ilmaista niitä kasvoihin keskittymisen sijaan paremmin kehon asentojen ja kontekstin kautta. Sinisen ja vihreän sävyt löytävät tiensä moniin luonnonläheisistä aiheistani.

Jokainen teos on pala elämiseen uskaltautumisen riemukasta prosessia. Vaikka prosessi on sisältänyt myös epävarmuutta, päättämättömyyttä ja pelkoa epäonnistumisesta ja ulkopuolisuudesta, silti juuri sen vuoksi jokainen maalaus ja niiden valmistuminen on opettanut minua sietämään epätäydellisyyttä ja hyväksymään ristiriitaisia tunteita, tuonut iloa, riemua ja rohkaissut.

Kaikki kokoelman maalaukset toimivat itsenäisinä tarinoina, monissa niistä on kuitenkin myös samoja toiveita ymmärtää ja ilmaista yhteyttä, luottamusta, hyväksyntää ja vapautta, ehkä vähän huumoriakin. Näyttelyn teokset on toteutettu pääosin akryyli- ja öljyvärein, mutta mukana on myös sekatekniikoin toteutettuja töitä, joissa on käytetty hiiltä sekä kuiva- ja öljypastelleja. Sekatekniikoiden avulla olen yhdistänyt maalauksellisen ja piirrosmaisen viivan.

Vaahtopäänä - on teoksista suurikokoisin ja luomisprosessiltaan monivaiheisin. Sitä tehdessä olen pitänyt mietintätaukoja ja empinyt, sitten hurmioitunut elämän mahdollisuuksista ja vapaudesta. Toisaalta taas teokseni Noste syntyi kuin itsestään ja tunsin oloni levolliseksi sitä tehdessä. Tällaista aaltoliikettä alku on ollut minulle. Toivon, että se voi herättää sanoista vapaata ajattelun virtaa myös teosten kokijassa."

Johanna Strand