29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Lähetekeskustelu mahdollisesti edessä olevan kirkkoherran vaalin vaalitavasta

Lauttasaaren seurakunta

10.05.2023, 13:59 /  päivitetty 25.10.2023, 13:10
Uutisia Lauttasaaren seurakunnasta

Lauttasaaren seurakunnan seurakuntaneuvosto kokoontui vuoden viidenteen kokoukseensa tiistaina 9.5. Muiden asioiden ohella neuvosto keskusteli mahdollisen tulevan kirkkoherran vaalin vaalitavasta.

Seurakunnan pitkäaikainen kirkkoherra Juha Rintamäki valittiin Helsingin seurakuntayhtymän päätoimiseksi johtajaksi vuoden 2023 alussa. Rintamäki on virkavapaalla Lauttasaaren kirkkoherran virastaan kesäkuun loppuun asti, eli uuden tehtävänsä koeajan päättymiseen saakka. Seurakunnassa on edessä uuden kirkkoherran valinta, mikäli Rintamäki irtisanoutuu kirkkoherran virastaan heinäkuun alusta alkaen.

Uuden kirkkoherran valinta on mahdollista suorittaa kahdella vaihtoehtoisella tavalla, niin sanotulla välillisellä tai välittömällä vaalilla. Välillinen vaali tarkoittaa sitä, että seurakuntavaaleissa seurakuntalaisten seurakuntaneuvostoon valitsemat edustajat tekevät valinnan kelpoisiksi todettujen hakijoiden joukosta kokouksessaan. Välittömän eli ”suoran” vaalin kohdalla seurakuntalaiset äänestävät tuomiokapitulin vaaliehdotuksen mukaisesti kolmelle vaalisijalle asetetuista hakijoista. Vaalitavoista voit lukea lisää alta löytyvän linkin kautta.

Päätöksen vaalitavasta tekee tuomiokapituli seurakuntaneuvoston lausunnon perusteella. On tärkeää, että kaikilla seurakunnan jäsenillä on mahdollisuus keskustella ja ilmaista mielipiteensä siitä, kumpi vaalitapa Lauttasaaren uuden kirkkoherran valintaan paremmin sopii.

Kommentit ja mielipiteet asiaan liittyen voi lähettää joko seurakunnan sähköpostiin lauttasaari.srk@evl.fi tai suoraan seurakuntaneuvoston jäsenille seurakunnan nettisivuilta löytyvien yhteystietojen kautta sunnuntaihin 4.6.2023 mennessä, jotta vaaliin päästään varautumaan hyvissä ajoin.

Tiedotamme mahdollisesti edessä olevan kirkkoherran vaalin etenemisestä viestintäkanavissamme tulevan kesän ja syksyn aikana.