28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Lauttasaaren seurakunnan Wine & Worship –illat kokoavat kansainvälistä yhteisöä kirkolle

Lauttasaaren seurakunta

06.02.2024, 18:36 /  päivitetty 07.02.2024, 11:27
pirre saario ja julia Gu

Kansainvälisiä iltoja suunnittelemassa on myös seurakunnan vapaaehtoinen Pirre Saario, jolle kansainvälinen työ on sydämen asia.

Pirre Saario, Miksi kansainvälinen työ on sinulle tärkeää?

– Kasvoin maaseudulla, Hämeessä. Isäni oli kirkkoherra ja meillä vieraili ulkomaisia vieraita, kuten lähetystyöntekijöitä ja afrikkalaisia pappeja. Kansainvälisyys oli osa elämääni jo varhain. Opiskelin yliopistossa pääaineena englantia ja monia muita oppiaineita. Olin myös mukana perustamassa Opiskelijoiden lähetysliiton Turun osastoa. Interrailille lähdin ensimmäistä kertaa 16-vuotiaana. Matkoja kertyi tämän jälkeen useita. Aloitin työskentelyn Lähetysseurassa 27-vuotiaana. Työ Lähetyssanomien toimittajana ja toimituspäällikkönä tarjosi mahdollisuuden kohdata ihmisiä eri puolilta maailmaa. Matkoilla ymmärsin entistä paremmin, ettei kristinusko ole vain Suomen luterilainen kirkko, vaan tämä on maailmalaajuinen yhteisö.

Minkälaiseen kansainvälisen toiminnan tarpeeseen seurakunnat ja etenkin Lauttasaaren seurakunta voisivat mielestäsi vastata?

– Seurakunta on koonnut kirkon alkuajoista lähtien yhteen ihmisiä erilaisista kulttuuritaustoista. Kirkko voi olla paikka, missä suomalaiset ja muualta tulevat kohtaavat. Tällaisina aikoina, kun kaikki tuntuu toivottamalta, on tärkeää löytää toivon näkökulma. Se on helpompi löytää yhdessä kuin yksin. Seurakunta voi ottaa tässä roolin. Lauttasaaressa asuu paljon ihmisiä, joilla on kansainvälisiä kontakteja ja suhteita muuhun maailmaan. Täällä on loistavat mahdollisuudet kansainväliseen toimintaan ja kohtaamisiin. Mieheni kanssa tutustuimme seurakunnan kirkkokahveilla srilankalaiseen perheeseen, jonka luona vierailimme myöhemmin Yhdysvalloissa ja Sri Lankassa. Lauttasaaressa kirkko tarjoaa myös loistavat puitteet kokoontua. Sijaitsemme hyvien julkisten kuluyhteyksien varrella, joten tänne on helppo tulla muualtakin Helsingistä.

Mitä ovat Lauttasaaren seurakunnan Wine & Worship –illat? Nähdäänkö sinut mukana toiminnassa myös jatkossa?

– Oli hienoa, että seurakunnan projektikoordinaattori Juulia kutsui minut mukaan ideoimaan Wine & Worship -iltoja. Ensimmäinen ilta marraskuussa 2023 kokosi kahvilan lähes täyteen. Illat eivät – nimestään huolimatta – pyöri viinin ympärillä, vaan viini symboloi seurustelua ja yhteisöllisyyttä. Kirkkokahvilasta voi toki ostaa viiniä, seurakunnan nimikko-oluita ja pientä syötävää, mutta tarjolla on myös kahvia ja teetä. Sana Worship taas muistuttaa, että toiminta sisältää aina pienen kristillisen elementin. Myös musiikki kuuluu näihin iltoihin. Wine & Worship -illat eivät ole kapeasti määriteltyä toimintaa, vaan ihmisillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä tästä syntyy. Tarkoitus on koota jatkossa vapaaehtoisista koostuva suunnitteluryhmä ideoimaan sisältöä iltoihin. Alueella ei ole juurikaan paikkoja, joissa ulkomaalaistaustaiset voisivat tutustua suomalaisiin ja oppia suomen kieltä. Lauttasaaren kirkko voisi olla tällainen paikka. Kokoontumisissa voi käyttää monia kieliä.

• Wine & Worship -ilta Lauttasaaren kirkon Kirkkokahvilassa perjantaina 9.2. kello 17.30–19.30. Myllykallionrinne 1 B, 00200 Helsinki.

julia gu ja pirre saario
Julia Gu ja Pirre Saario tutustuivat viime kesänä messun jälkeen Lauttasaaren kirkolla.