29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

alkaa 2.10.

14.09.2023, 11:34 /  päivitetty 28.09.2023, 16:36
Rippikoulut 2024

Hei nuori, rippikoulu on loistava tilaisuus syventää tietämystäsi kristinuskosta ja pohtia elämän muitakin kysymyksiä. Tutustut monenlaisiin ihmisiin ja opit uutta itsestäsi ja kavereistasi. Suurin osa Suomen 15-vuotiaista käy rippikoulun.

Rippikoulun voit käydä vaikka et kuuluisi kirkkoon, mutta konfirmaatioon tarvitaan kirkon jäsenyys. Mahdollinen kaste ja kirkkoon liittyminen onnistuu hyvin rippikoulun yhteydessä. Rippikoulun voit myös käydä toisessa seurakunnassa tai vaikkapa järjestön järjestämänä. Näihin ilmoittaudutaan järjestäjien omien ilmoittautumislinkkien kautta.

Rippikoulu kestää kokonaisuudessaan noin puoli vuotta sisältäen kaupunkijakson, leirijakson ja konfirmaation.

Lauttasaaren seurakunnassa on tarjolla neljä leirimuotoista rippikouluvaihtoehtoa. Kaikkien leirien hinta on 210€. Hinta sisältää matkat, täysihoidon, opetuksen ja materiaalit.

LAUTTASAAREN SEURAKUNNAN RIPPIKOULU 2024. LEIRIJAKSOT

LAPUA 3.-10.6.2024

Luonnonkauniissa maisemissa Lapualla sijaitseva opisto tarjoaa korkeatasoiset tilat rippikoululle. Kampusalueella on monipuoliset mahdollisuudet. Majoitus 2 hengen huoneissa. Huoneissa on oma WC/suihku. Step.fi.

Konfirmaatio su 16.6.2024 klo 11 Lauttasaaren kirkossa.

METSÄKARTANO 24.6.-1.7.2024

Rautavaaralla sijaitseva Metsäkartano luo hienot puitteet yhdessäoloon. Alueella on paljon luontoa ja huikea hiekkaranta. Majoitus on 4 hengen huoneissa. Huoneissa on oma wc/suihku. Metsakartano.com.

Konfirmaatio su 7.7.2024 klo 11 Lauttasaaren kirkossa.

KORPIRAUHA 15.-22.7.2024

Korpirauhan leirikeskus Siuntiossa sijaitsee lammen rannalla luonnon keskellä. Isoon leirikeskukseen mahtuu useampikin kaveri. Majoitus on 4 hengen huoneissa. Majoituksissa on yhteiset wc-/suihkutilat. Helsinginseurakunnat.fi.

Konfirmaatio la 27.7.2024 klo 11 Lauttasaaren kirkossa.

PORKKALA 29.7.-5.8.2024

Porkkalan leirikeskus sijaitsee kauniilla merenrantatontilla Porkkalanniemellä. Majoitus on 4-6 hengen mökeissä. Wc-/suihkurakennukset ovat erikseen. Helsinginseurakunnat.fi.

Konfirmaatio la 10.8.2024 klo 11 Lauttasaaren kirkossa.

Muita vaihtoehtoja:

TALVILOMARIPARI TÖÖLÖN SRK

Mikäli olet kiinnostunut talvilomalle sijoittuvasta rippikoululeiristä, voit ilmoittautumalla hakea paikkaa myös naapuriseurakunnasta.

Töölön seurakunta järjestää rippileirin Korpirauhan leirikeskuksessa 18.-25.2.2024. Ryhmän konfirmaatio on sunnuntaina 28.4.2024 klo 10.00 Temppeliaukion kirkossa.

Ilmoittautumistiedot löydät osoitteesta seurakuntatoolo.fi.

Lisätiedot rippikoulupappi Tinja-Mari Lammila / p. 050 577 3863 tai tinja-mari.lammila@evl.fi

CITYRIPARI TÖÖLÖN SRK

Kesäkuun cityripari on kaupungissa järjestettävä rippikoulu, jossa ryhmä kokoontuu pääasiassa Meilahden kirkon nuorten tiloissa noin klo 10.00–17.00 välillä. Lisäksi rippikoulun aikana saatetaan tehdä pieniä vierailuja erilaisiin Helsingin retkikohteisiin. Cityripari on hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, jos sinun on vaikea olla viikkoa poissa tietyistä harrastuksista, sinulla on jokin terveydellinen asia, jota on haasteellista hoitaa leiriolosuhteissa tai haluat muuten vaan yöpyä rippikoulun aikana omassa kodissasi.

Cityriparijakso järjestetään 3.-12.6.2024 (välissä opetukseton vapaa viikonloppu) ja konfirmaatio lauantaina 15.6.2024 klo 10.00 Meilahden kirkossa.

Ilmoittautumistiedot löydät osoitteesta seurakuntatoolo.fi.

ERITYISRIPPIKOULU

Helsingin seurakuntayhtymä järjestää pienryhmäripareita nuorille, joilla on kehitysvamma tai muu vastaava erityishaaste osallistua perusleirille. Ota yhteys Heli Ojalehto, pappi, heli.ojalehto@evl.fi

RIPPIKOULU JÄRJESTÖSSÄ TAI TOISESSA SEURAKUNNASSA

Jos rippikoulun haluaa suorittaa jossain muualla kuin Lauttasaaren seurakunnassa, sekin on mahdollista. Kannattaa selvittää, mitä kaikkea on tarjolla.Ilmoittautuminen tapahtuu heidän omien ilmoittautumistensa kautta. Muualla rippikoulun kävijät tutustuvat kuitenkin kotiseurakuntaansa kevään aikana yhdessä Lauttasaaren riparilaisten kanssa ja siihen saa ohjeet ja aikataulun meiltä. Jos käyt rippikoulun muualla, ota yhteys Varpu Koivunen.

Rippikouluun 2024 ilmoittautuminen:

Ilmoittautuminen rippikouluun alkaa ma 2.10.2023 klo 9.00 ja päättyy 31.10.2023.

Ilmoittaudu tästä linkistä.

Ilmoittautumista varten on huoltajan rekisteröidyttävä asiakasportaaliin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen portaaliin kirjaudutaan itse keksityllä käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Portaalissa voi päivittää itse omia yhteystietojaan ja ne päivittyvät samalla asiakasrekisteriimme.

Leirijakson maksaminen (210€) tapahtuu portaaliin tulevan maksulinkin kautta. Linkistä tulee tieto huoltajalle sähköpostiin ennen leirijaksoa. Maksusta voi hakea vapautusta ilmoittautumisen aikana taloudellisin perustein vapaamuotoisella hakemuksella varpu.koivunen@evl.fi.

Ilmoittautumisessa kaverikoodilla nuori voi ”koodata” kaksi kaveriaan itseensä niin, että he kulkevat järjestelmässä kolmen ryhmänä. Koodin saa paluusähköpostissa, kun yksi on ensin ilmoittautunut. Koodi annetaan kavereille, jotka käyttävät sen oman ilmoittautumisensa yhteydessä. Jos on enemmän kavereita, joiden kanssa toivoisi samalle leirijaksolle tai muita perusteluita, miksi johonkin tiettyyn leirijaksoon toivoo pääsevänsä, voi nämä kaikki kirjoittaa lomakkeen kohtaan ”Muut toiveet”. Yhdelle leirijaksolle mahtuu noin 25 rippikoululaista riippuen leirikeskuksesta. Korpirauhaan noin 40.

Tieto rippikoulupaikasta laitetaan marraskuun lopussa nuoren ja huoltajan sähköpostiin. Mikäli haluaa tiedon perinteisellä kirjeellä, voi laittaa yhteystiedot varpu.koivunen@evl.fi.

Rippikoulun voi käydä myös toisessa seurakunnassa tai järjestön leirillä. Näihin ilmoittaudutaan heidän omien ilmoittautumistensa kautta.

Jos herää jotain kysymyksiä, ottakaa rohkeasti yhteyttä.

Varpu Koivunen

Nuorisotyönohjaaja