28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Ukrainaa ei saa unohtaa! Senaatintorilla syttyvät kynttilät sodan uhreille ja Ukrainan tueksi 24.2. klo 17

Seurakuntayhtymä

15.02.2024, 11:53 /  päivitetty 23.02.2024, 12:18
Venäjän täysimittainen hyökkäyssota Ukrainaan on kestänyt jo kaksi vuotta. Ukraina ja ukrainalaiset tarvitsevat apuamme ja tukeamme entistäkin kipeämmin. Kutsumme kaikki kaupunkilaiset Valoa Ukrainaan -tapahtumaan Senaatintorille lauantaina 24.2. klo 17 sytyttämään kynttilän ukrainalaisille sodan uhreille. Tuomiokirkon portaiden kynttilämerellä lähetämme Ukrainaan vahvan viestin siitä, että suomalaiset eivät ole unohtaneet heitä.
Valoa Ukrainaan -tapahtuman kutsu

Lauantaina 24.2. tulee kuluneeksi kaksi vuotta siitä, kun Venäjä hyökkäsi ja aloitti täydellä voimalla brutaalin hyökkäyssotansa Ukrainaan. Vaikka sota levittää pimeyttä ympärilleen, emme saa antaa toivon ja valon sammua. Emme saa unohtaa Ukrainaa emmekä jättää ukrainalaisia selviytymään yksin, sillä ukrainalaiset taistelevat myös meidän vapautemme ja rauhamme puolesta. Sodan kestäessä ja inhimillisten kärsimysten kasvaessa tuen osoittaminen on entistäkin tärkeämpää.

Tule mukaan osoittamaan tukeasi ukrainalaisille

Valoa Ukrainaan -tapahtuman ohjelma alkaa Senaatintorilla Helsingin tuomiokirkon kellojen soitolla ja minuutin hiljaisella hetkellä klo 17.00, jota seuraa valtiovallan tervehdykset. Kello 17 myös Uspenskin ja Pyhän Kolminaisuuden kirkkojen kellot yhtyvät soittoon.

Kynttilöitä voi käydä laskemassa Tuomiokirkon portaille jo klo 15 alkaen. Suosimme tapahtumassa turvallisuussyistä kannellisia hautakynttilöitä. Kynttilöitä on myös jaossa Senaatintorilla järjestäjien toimesta 2000 kappaletta. Tapahtuman päätteeksi Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry kerää kynttilät ja toimittaa ne Ukrainaan rintamalle, jossa niiden steariinia hyödynnetään energia- ja valolähteinä.

Voit osallistua tapahtumaan myös sosiaalisessa mediassa

Tapahtumaan voi osallistua myös sytyttämällä kynttilän sosiaalisessa mediassa julkaisemalla kynttiläkuvan tai -emojin. Tapahtuman hashtagit ovat #WeMustNOTForget ja #WeStandWithUkraine.

Sytyttämällä somessa kynttilän sodan uhreille lähetät ukrainalaisille tärkeän viestin: et ole unohtanut heitä etkä anna toivon ja valon sammua.

Valoa Ukrainaan -tapahtuman ohjelma

Klo 17.00 Juontaja Ira Hammermann avaa tilaisuuden. Pidämme minuutin hiljaisen hetken sodan uhrien muistoksi Helsingin tuomiokirkon kellojen soidessa.

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tervehdys.

Pääministeri Petteri Orpon kirjallinen tervehdys.

Klo 17.15 Maailma-kuoro (kuoron johtaja Saara Ruuska ) sekä Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:n kuorot Perespiv (kuoron johtaja Uliana Burdina) ja Kalyna (kuoron johtaja Gregory Pass) esittävät yhdessä kappaleen Plyve kacha.

Kutsuvieraat ja järjestäjätahojen edustajat laskevat kynttilänsä.

Maailma-kuoro, Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:n kuorot Perespiv, Kalyna ja Yasni-lapsikuoro (lapsikuoron johtaja Sofiia Yakovyshyna) esittävät yhdessä kappaleen Molytva za Ukrainu (Rukous Ukrainasta).

Klo 17.30 Ylioppilaskunnan Laulajien triplakvartetti esittää Finlandia-hymnin. Ohjelma päättyy.

Yleisö voi käydä laskemassa omat kynttilänsä Tuomiokirkon portaille kello 20 asti.

Klo 20.00 Tuomiokirkon juhlavalaistus sammutetaan ja kynttilät kerätään energia- ja valonlähteeksi rintamalle Ukrainaan.

* Jos et pääse paikalle klo 17, voit käydä sytyttämässä hautakynttilän Tuomiokirkon portaille klo 15–17 ja klo 17.30–20.

Tilaisuuden jälkeen Tuomiokirkossa järjestetään Rauhan messu klo 18.

Uspenskissa järjestetään rukoushetki rauhan puolesta klo 14. Tilaisuudessa on mukana muun muassa Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova. Palvelus striimataan ort.fi -sivuille. Lisäksi Uspenskin katedraalissa ja Pyhän Kolminaisuuden kirkossa toimitetaan muistopalvelus sodan uhreille kello 16.30

‍Valoa Ukrainaan -tilaisuuden järjestävät Kirkko Helsingissä, Mothersforpeace ry ja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry yhteistyössä Helsingin kaupungin, Helsingin yliopiston, valtioneuvoston kanslian sekä Ukrainan suurlähetystön kanssa.