01.09. Onneksi olkoon: Pirkka | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Usein kysyttyjä kysymyksiä. Lauttasaaren seurakunnan viestijät vastaavat!

Lauttasaaren seurakunta

16.08.2024, 16:15 /  päivitetty 19.08.2024, 09:15
ukk

Olemme koonneet tälle sivulle meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä vastauksineen. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, älä epäröi ottaa yhteyttä Lauttasaaren seurakunnan viestijöihin.

Asumme Hyvinkäällä, mutta haluaisimme järjestää häät Lauttasaaren upeassa kirkkorakennuksessa. Onko tämä mahdollista?

Tämä onnistuu mainiosti. Riittää, että olette rippikoulun käyneitä evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Vihkiminen meillä onnistuu myös silloin, jos toinen teistä kuuluu evankelisluterilaiseen seurakuntaan ja toinen johonkin toiseen kristilliseen kirkkoon. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvien vihkipapin järjestää usein se seurakunta, jonka kirkossa olette menossa naimisiin. Voitte aloittaa yhteydenotolla Lauttasaaren seurakunnan seurakuntakoordinaattoriin, joka hoitaa teille papin ja tilavarauksen.

En kuulu kirkkoon, joten saanko osallistua seurakunnan sauna- ja grilli-iltoihin tai muuhun toimintaan?

Ehdottomasti, toimintamme on avointa kaikille. Meillä ei kysytä kansallisuutta, uskontokuntaa, kotiseurakuntaa tai muitakaan jäsenkortteja.

Asun muualla Helsingissä, mutta haluaisin liittyä Lauttasaaren seurakuntaan. Voinko itse päättää kotiseurakuntani?

Seurakunta määräytyy aina asuinpaikan mukaan. Jos siis asut Lauttasaaressa, voit liittyä seurakuntaamme. Mikäli et asu Lauttasaaren alueella, kuulut oman alueesi seurakuntaan. Toimintaamme voit osallistua kotiseurakunnastasi riippumatta.

Miksi messun toimittajia eli pappia ja kanttoria ei mainita Kirkko ja Kaupunki -lehdessä?

Jokaiselle Helsingin seurakunnalle on varattu Kirkko & Kaupunki -lehteen seurakunnan jäsenmäärään suhteutettu kirjain- eli merkkimäärä. Lauttasaaren seurakunnan runsaan tarjonnan vuoksi joudumme miettimään tarkkaan, mitä lehdessä ilmoitamme. Messun toimittajat mainitaan kuitenkin kolmella muulla tiedotuskanavallamme: Lauttasaari-lehden rivi-ilmoituksissa (pois lukien lehden kesätauko), seurakunnan verkkosivuilla sekä messuista kertovissa Facebook-postauksissa. Tarvittaessa autamme seurakuntalaisia etsimään nämä tiedot viestintäkanaviltamme.

Miksi seurakunnan tilaisuudet, kuten saunaillat ja konsertit ovat maksullisia?

Seurakunnan harrasteryhmät, rukous- ja raamattupiirit sekä seurakunnan itse järjestämät konsertit ovat lähes aina maksuttomia. Mikäli seurakunnan järjestämät tilaisuudet aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia, saatetaan osallistujilta pyytää nimellinen maksu kulujen kattamiseksi. Vuokraamme kirkon tiloja myös ohjelmatoimistoille, yhdistyksille ja muusikoille. Vuokraavat tahot päättävät itse mahdollisista pääsymaksuista. Näissä tapauksissa seurakunta ei ole järjestäjä, vaan toimii alustana tilaisuuksille.

Miksi Kirkkokahvilan lounas maksaa 11 euroa, kun muualla Helsingin seurakunnissa lounaan saattaa saada muutamalla eurolla.

Lounaan hinnalla pyritään kattamaan Kirkkokahvilan ylläpidosta aiheutuvat kustannukset. Kirkkokahvilan kokenut keittiöhenkilökunta valmistaa lounaat aina tuoreista raaka-aineista, asiakaskunnan toiveita kuunnellen. Kirkkokahvilassa on mahdollista nauttia edullisempi yhteisölounas eli keittolounas joka torstai huokeaan viiden euron hintaan. Lounasajan päätyttyä Kirkkokahvilasta voi noutaa päivän hävikkilounasta 5 eurolla.

Miksi joku tapahtuma on tiedotuksessa kuukausia ja joku toinen vain muutamia päiviä?

Tapahtumista tiedotetaan sitä mukaa, kun tiedot niistä saadaan tapahtumanjärjestäjiltä seurakuntaan. Mikäli seurakunnalla on paljon tapahtumia, tiedotusta sunnitellaan ja tilaisuuksista tiedotetaan aikajärjestyksessä.

Miksi vain osa seurakunnan messuista tai konserteista striimataan?

Messujen striimauksen mahdollistavat hienoa työtä tekevät vapaaehtoiset striimaajamme. Striimattaviin konsertteihin tarvitaan usein musiikin käyttölupa ja luentoihin striimauslupa esiintyjiltä. Aina lupaa ei saada. Kirkon tiloja vuokraaville esiintyjille kerromme striimausmahdollisuudesta. He päättävät itse mahdollisesta striimauksesta.

En uskalla tulla messuun, sillä en tiedä, miten messussa toimitaan. Neuvoja?

Voit saapua messuun huoletta, matalalla kynnyksellä. Ovella on vapaaehtoisia seurakuntalaisia, joilta voit kysyä neuvoa halutessasi. Voit myös siirtyä suoraan kirkkosaliin istumaan ja seuraamaan rauhassa toimituksen kulkua. Kirkkosalin aulassa on virsikirjoja ja messun kulusta kertova vihkonen. Niitä seuramaalla saat käsityksen siitä, miten messu etenee.

Voit esittää lisää kysymyksiä ja antaa meille kehitysehdotuksia sähköisellä palautelomakkeellamme tai sähköpostitse. Palautteenne on meille tärkeää.