19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Malminkartanon kappeli

Adventtina odotamme, että Messias syntyy ja valo voittaa pimeyden

22.11.2016, 14:24

Joulun odotus alkaa ensimmäisestä adventtisunnuntaista. Tänä vuonna adventtia vietetään 27.11. Adventin viettoon kuuluu kaksi tuttua ja monille rakasta elementtiä: Hoosianna-hymni ja ensimmäisen adventtikynttilän sytyttäminen. Aasillakin on adventtina oma tarinansa.

Ensimmäinen adventtisunnuntain evankeliumit liittävät adventin ja joulun palmusunnuntaihin ja pääsiäisen tapahtumiin. Päätekstinä on keskiajan perinteen mukaisesti kertomus Jeesuksen ratsastuksesta Jerusalemiin. Jeesus ei tullut Jerusalemiin maallisten valtiaiden tavoin, vaan nöyränä, aasilla ratsastaen. Jeesuksen ratsastaessa Jerusalemiin tunnelmat olivat juhlalliset ja riemukkaat, kansa hurrasi kuninkaalle. Näin aasi, jolla pyhä perhe oli paennut Egyptiin, palaa adventtina kertomaan Jerusalemiin saapumisesta.

Jeesus oli pyytänyt aasia lainaksi, vain lainaksi. Se muistuttaa meitä siitä, että hänen aikansa on lopuillaan. Evankeliumit kertovat, että Jeesuksen aika Jerusalemissa oli kärsimyksen, kuoleman ja ylösnousemuksen aika. Kirkkovuoden pääsiäiskeskeisyys tulee esille jo kirkkovuoden ensimmäisenä sunnuntaina.

Hoosianna – Auta, pelasta! Hoosiannaa laulaen kristityt edelleen tervehtivät Jeesusta Kuninkaana. Iloitsemme adventista ja siitä, että jouluna Messias syntyy ja valo voittaa pimeyden.

Adventtina Kannelmäen seurakunnassa pääsee laulamaan Hoosianna-hymniä ainakin kolme kertaa:

• Kannelmäen kirkossa klo 10 alkavassa messussa ja
  • klo 18 alkavassa Adventtikonsertissa sekä
  • klo 18 messussa Malminkartanon kappelissa

Sunnuntaina 27.11. vietämme myös rovasti Aili Raitavuon eläkkeellelähtöjuhlaa. Aili Raitavuo saarnaa klo 10 messussa. Lähtöjuhla kirkossa alkaa n. klo 12.15.

Sana adventti tulee latinan kielen sanasta adventus, joka merkitsee saapumista tai tulemista. Suomen kielessä adventti merkitsee nykyään joulun odotuksen aikaa.