18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Malmin kirkko

04.02.2020, 15:43
Luostarimaiseen muuriin kätkeytyvä punatiilinen ja tunnelmallinen Malmin kirkko huokuu myös keskiaikaista henkeä.
kuvituskuva

‍Modernin ja tunnelmallisen Malmin kirkon on suunnitellut arkkitehti Kristian Gullichsen ja se valmistui vuonna 1981.

Kirkko on sekä ulko- että sisäpinnaltaan tiilikirkko. Katon harjalta löytyy pronssinen kirkonkukko, jonka on suunnitellut Bertel Gardberg. Alttariseinää ei ole muurattu suoraksi, vaan sen tiilipinta on epätasainen, mistä johtuen sille ylhäältä kattoikkunoista lankeava valo leikkii pitkin seinää. Kirkon ulkoseinää koristaa ristiaiheinen tiiliornamentiikka keskiaikaisten kivikirkkojen tapaan.

Kirkkosali

Kirkkosali on leveä, jotta seurakunta olisi lähellä alttaria. Kolmetoista metriä korkeasta kirkkosalista löytyy myös Suomen suurimmaksi kirkkotekstiiliksi sanottu Maija Lavosen kahdeksan metriä korkea kilven muotoinen teos, jossa on kirkkovuoden värejä noudattava vaihdettava keskiosa. Täydellisen liturgisen sarjan muodostavat kirkon tekstiilit on suunnitellut tekstiilitaitelija Piila Saksela.

Alttariseinällä olevan pronssiin valetun krusifiksin on veistänyt kuvanveistäjä Arvo Siikamäki ja taiteilija Juhana Blomstedt on tehnyt kuori-ikkunan taideteoksen Taivaanseenastuminen. Gullichsen ja Gardberg ovat yhdessä suunnitelleet kirkon saarnatuolin, alttarin ja kastemaljan, Gardberg on suunnitellut kirkkohopeat.

Muussa arkkitehtuurissa Gullichsenilla on tietoisia lainoja Alvar Aallolta. Takkahuoneen takkaseinä on jäljitelmä Villa Maireasta ja musiikkisalin katto on kuin Viipurin kirjastosta. Gullichsenin kerrotaan aikoneen ilmeisen yhdennäköisyyden vuoksi merkitä katon tiilistä tehdyillä lainausmerkeillä.

Salin lattia on Nunnalahden vuolukiveä, katto mäntypaneelia ja kirkon penkit oregonmäntyä. Alttari ja kastemaljan alusta ovat Lapin marmoria, saarnatuoli ja alttarikoroke vuolukiveä. Urut ovat vuodelta 1984 ja niiden rakentaja on urkurakentamo Hans Heinrich Maksamaalta. Niiden disposition on suunnitellut Asko Rautionaho.

Kellotorni ja sisäpiha

Kolme pronssista kelloa sisältävä kellotorni on kirkon välittömässä läheisyydessä, mutta siitä erillisenä. Kellot on valmistettu Pfunder-Grassmayerin kellovalimossa Innsbruckissa. Tornin läpikäytävään on sijoitettu Malmin väliaikaisen kirkon kello, joka on terästä ja valmistettu Lokomolla vuonna 1953.

Virastorakennuksen ja kirkon yhdistää toisiinsa pergola. Kirkkoa ympäröi 85 metriä pitkä kivimuuri, joka yhdessä virastorakennuksen ja pergolan kanssa muodostaa kirkon pääoven eteen suljetun sisäpihan. Puiston puolella on ulkoterassi.

Malmin kirkko on yksi Malmin seurakunnan kuudesta kirkosta.

Virtuaalikirkko

Pääset liikkumaan Malmin kirkossa kuvassa näkyvien nuolien avulla.

Avaa koko näkymään tästä