28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute

Konfirmaatio

20.02.2018, 15:46

Kummit mukaan siunaamaan!

Kummit olivat aikanaan kasteen todistajia. Myös konfirmaatiossa kummeille on myös tehtävä. Olisi mukavaa, jos vähintään yksi kummeista voisi tulla alttarille siunaamaan kummilastaan. Jos kukaan kummeista ei pääse konfirmaatioon, voi kummin sijaisena toimia joku toinen konfirmoitu aikuinen, esim. toinen vanhemmista, joku isovanhemmista, vanhempi sisarus, tms.

Käytännössä siunaaminen tapahtuu niin, että kun nuoret on kutsuttu alttarille siunattavaksi, kummit kutsutaan ottamaan oma paikkansa kummmilapsensa takana. Siunauksen aikana kummi laittaa käden kummilapsen pään päälle samalla tavalla kuin rippikoulun opettajat alttarikaiteen sisäpuolella tekevät. Kun kaikki nuoret on siunattu, kummit menevät ensin paikoilleen ja sen jälkeen myös nuoret.

Kuvaaja: Jussi Vierimaa / Kirkon kuvapankki