04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Malmin seurakunta

Nuori aikuinen – tervetuloa!

Malmin seurakunta

07.03.2024, 13:20
abstrakteja värikkäitä kuvioita, teksti: Nuori aikuinen? Malmin seurakunta.

Nuori aikuinen?

Olet nyt löytänyt itsesi Malmin seurakunnan nuorten aikuisten nettisivuilta. Eksyitkö tänne sattumalta vai oletko jo pitemmän aikaa etsinyt jotain uutta juttua, tai jotain yhteisöä, johon haluaisit liittyä? Ehkä jotain paikkaa, jossa on tilaa miettiä ja tutkia myös hengellisiä asioita yhdessä muiden kanssa? Paljon onnea, sillä etsintäsi on päättynyt!

Kannoitko kenties etsintäsi aikana mielessäsi kysymyksiä: Olenko nuori aikuinen? Olenko jo liian vanha tai vielä liian nuori mahtuakseni nuoren aikuisen määritelmään? Jos olet 18-40 vuotias ja pohdit näitä kysymyksiä, niin paljon onnea tämänkin johdosta! Sinä olet nuori aikuinen. Meidän nuorten aikuisten illoissa ja tapahtumissa viihtyvät niin millenniaalit kuin zoomeritkin. Entä pohditko kysymyksiä: Voinko tulla mukaan toimintaan vaikken kuulu kirkkoon, usko Jumalaan, asu Malmin seurakunnan alueella tai edes koko pääkaupunkiseudulla? Näihin kaikkiin sama lyhyt vastaus: Kyllä voit!

Mitä me teemme?

Lyhyt vastaus kysymykseen: Sitä mitä jengi tilaa. Korona-aikana suurin tilaus oli nuorten aikuisten illalle, jossa olisi mahdollisuus kokoontua säännöllisesti yhteen ja viettää aikaa yhdessä kasvokkain. Tämä toive on toteutunut joka maanantaisissa Nuorten aikuisten vuoro Talolla -illoissa. Illat on rakennettu niin, että niihin on uutena helppo tulla mukaan. Paikalla on aina jompikumpi nuorten aikuisten pastoreista, usein molemmat. Maanantai-illoissa pääosassa on rento yhdessäolo ja yhdessä tekeminen. Tapanilan kirkko jumppasaleineen tarjoaa mahtavat puitteet hengailulle, pelailulle, kokkailulle, laululle ja hartauksille. Viimeisen vuoden aikana olemme illoissa pitäneet muun muassa leffa-illan, eeppiset pikkujoulut ja vappubileet, pannukakkuillan, pääsiäismunajahdin, joulu- ja äitienpäiväkorttipajan, viiniä ja veisuja -illan sekä saunaillan seurakunnan kärrysaunassa. Toisinaan suurin tilaus illoissa on yksinkertaiselle hengähdystauolle kiireisen arjen keskellä ilman sen suurempaa suorittamista.

Malmin seurakunta järjestää nuorten aikuisten toimintaa kerran kuussa myös viikonlopuissa. Kerran vuodessa järjestetään hyvinvointiteemainen nuorten aikuisten viikonlopun mittainen leiri leirikeskuksessa. Yksittäisiä viikonlopputapahtumia ovat olleet muun muassa lautapelilauantai, museoretki, pyöräretki, kalliokiipeilyretki sekä vaellusretki.

Noudatamme kaikessa Malmin seurakunnan nuorten aikuisten toiminnassa turvallisemman tilan periaatteita. Lisäksi jokaisella on lupa itse säädellä oman osallistumisensa määrää ja tasoa. Keneltäkään ei edellytetä suurta vastuunkantoa tai talkoohenkeä, mutta sitä tuntevalle kenttä on vapaa. Suurin osa toteutuneista tapahtumista on saanut alkunsa nuorten aikuisten ideoista ja toiveista.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan kaikkeen Malmin seurakunnan nuorten aikuisten toimintaan! Me nuorten aikuisten työntekijät olemme sinua varten myös tilanteissa, jossa tunnet tarvetta keskustella luottamuksellisesti sinua askarruttavista asioista.

Mistä meidät löytää?

ig: @pastorivainikka ja @saanakiv. Linkki nuorten aikuisten whatsapp-ryhmään: https://bit.ly/3eLUkcQ

Aleksin esittely

Olen Aleksi Vainikka, nuorten aikuisten pastori Malmin seurakunnassa jo viidettä vuotta. Tässä joukkueessa pelaan yhteisönrakentajan ja mahdollistajan paikkaa. Suurimmat onnistumiskokemukseni työssä ovat syntyneet tilanteissa ja tapahtumissa, missä olen edistänyt ihmisten yhteen tulemista ja ystävystymistä. Yksi lempilapsistani on perustamani isien perhekerho Malmin Varustamolla, jossa daddyjengi sekä kasvaa että uudistuu. Toinen viikon kohokohdistani on maanantai-iltojen nuorten aikuisten kokoontuminen Tapanilan kirkolla.

Vapaa-ajallani harrastan museoita ja musiikkia, poljen ja huollan polkupyörääni sekä retkeilen luonnossa lähellä ja kaukana. Ystävieni kanssa illat vuorottelevat saunomisen ja lautapelien välillä. Puolisona ja kolmen pienen lapsen isänä kaikki tämä tapahtuu rakkauden ruuhkavuosipyörteessä.

Nuorten aikuisten työn lisäksi olen käytettävissä myös perinteisissä papintöissä: kasteissa, häissä ja hautajaisissa. Nämä sujuvat minulta myös englanniksi. Nappaan usein myös kitaran mukaan kastetilaisuuksiin tukemaan yhteislauluja.

S‍aanan esittely

Moi! Olen Saana Kivelä, toinen Malmin seurakunnan nuorten aikuisten papeista. Aloitin työt Malmilla 2023 kesäkuussa. Vuoden 2023 aikana tein myös paluun seurakunnan alueelle lähes 10 vuoden muualla asumisen jälkeen. Malmin alue on siis minulle rakas kotipaikka. Nuorten aikuisten juttujen lisäksi työnkuvaani kuuluu toimitukset ja messut.

Nuorten aikuisten toiminnassa nautin elämän ihmettelystä tuttujen kasvojen sekä uusien tulokkaiden kanssa. Parasta on nähdä, kun eri taustoista ja tarinoista tulevat löytävät yhteisen sävelen ja heittäytyvät niin rentoon yhteiskokkailuun tai lautapelailuun, kuin myös syvälle meneviin keskusteluihin.

Vapaa-ajalla toimin paimenkoirani palvelijana, ulkoilen ja käyn salilla sekä vietän aikaa perheeni ja kavereideni kanssa. Nautin rauhallisesta yhdessäolosta läheisteni kanssa, mutta palaudun parhaiten myös omissa oloissani hyvän ruoan ja Sims nelosen kanssa.