19.05. Onneksi olkoon: Emma, Emilia, Milla, Emmi, Milja, Mila, Milka, Amalia | Palaute
Malmin seurakunta

7 faktaa seurakuntavaaleista

07.11.2022, 15:24
Mistä seurakuntavaaleissa on kyse – ja miksi niissä kannattaa äänestää?
Punaisella taustalla valkoisella tekstillä kirjoitettuna:

1. Valitaan päättäjät seurakuntaasi

Seurakuntaneuvostossa päätetään oman seurakunnan toimintasuunnitelmista ja valitaan työntekijät.

2. Valitaan päättäjät linjaamaan seurakuntien yhteisiä asioita

Yhteinen kirkkovaltuusto päättää mm. kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja kirkkojen korjauksista sekä muista suurista linjoista ja taloudellisista panostuksista. Päätökset koskevat kaikkia kaupunkisi seurakuntia.

3. Jo 16-vuotiaat saavat äänestää

Seurakuntavaaleissa äänestysikä on alhaisempi kuin eduskunta- tai kunnallisvaaleissa. Äänioikeus on kaikilla 16 vuotta täyttäneillä kirkon jäsenillä.

4. Vaalikone auttaa löytämään parhaan ehdokkaan

Haluatko tietää enemmän ehdokkaista? Tutustu heidän ajatuksiinsa ja arvoihinsa vaalikoneessa. Vaalikoneeseen päästä TÄSTÄ.

5. Ennakkoon voi äänestää ympäri Suomen

Ennakkoäänestys on 8.–12.11. Silloin voit äänestää missä vain ev.lut. seurakuntien ennakkoäänestyspisteessä. Katso lista Helsingin ennakkoäänestyspaikoista takakannesta. Ota henkilöllisyystodistus mukaan!

6. Varsinaisena vaalipäivänä äänestetään omassa seurakunnassa

Varsinainen vaalipäivä on 20.11. Silloin voit äänestää vain oman seurakuntasi äänestyspisteessä. Äänestyspaikan löydät tästä liitteestä oman seurakuntasi kohdalta. Ota henkilöllisyystodistus mukaan!
Vinkki: voit tarkistaa oman seurakuntasi TÄÄLTÄ.

7. Äänestämällä vaikutat kirkon linjaan myös laajemmin

Nyt valittavat luottamushenkilöt äänestävät edustajat koko Suomen kattavaan kirkolliskokoukseen, joka päättää mm. kirkon virallisista kannoista.