26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Malmin seurakunta

Diakonian tulevaisuus on ihmisten äänen vahvistamisessa

01.09.2021, 16:21 /  päivitetty 01.09.2021, 16:30
Diakonian päivä 1.9. 2021

Diakonia on muutakin kuin ruokaa

”Tämän päivän kaupunkidiakonia lähtee ihmisten omien vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä ja osallistamisesta. Tavoitteena on, että ihmiset päättävät itse, mitä tarvitsevat ja vahvistuvat sen sanomisessa. Mielikuva ylhäältä annettavasta avusta on joskus turhankin sitkeässä. Diakonia vaikuttaa yhteiskunnassa vahvistamalla ihmisten mahdollisuuksia toimia ja saada oma ääni kuuluviin”, kuvailee diakonian kehittäjä Veera Wallenius.

Perinteinen ja tunnetuin työ ruoka-avun ja maksuosoituksien muodossa kuuluu yhä jokaisen seurakunnan työhön. Sen lisäksi diakonia tarjoaa neuvontaa esimerkiksi raha-asioissa ja tukea erilaisissa elämäntilanteissa.

"Diakonia on ihmisten auttamista monella tasolla ja monella tavalla. Ammattitaidon eri puolia tarvitaan eri kokoisissa seurakunnissa ja eri puolilla maata."

Wallenius uskoo, että tulevaisuudessa kaupunkidiakonia suuntautuu yhä enemmän erilaisten paikallisyhteisöjen pariin. ”Usein vaikuttavinta on tukea yhteisöä, johon ihmiset kuuluvat. Myös yksilön kohtaaminen ja auttaminen tulee aina kuulumaan diakoniaan”, hän sanoo.

Auttamisen ammattilainen ja yksityinen kokemusasiantuntija voivat muodostaa myös työparin, joka pyrkii yhdessä vaikuttamaan elinympäristöön ja ihmisten mahdollisuuksiin hyvään elämään.

D-day on syyskuussa Suomen ensimmäisen diakonissan kunniaksi

Syyskuun 1. päivänä vietetään vuosittain diakonian päivää eli D-day´tä. Teemapäivän idea on tuoda esiin diakonian virkaa, virkaan vihkimystä, vihkimyksen merkitystä kirkolle ja virkaan vihityille sekä myös tehdä diakoniatyötä tutummaksi. Päivän taustavoimana on Diakoniatyöntekijöiden liitto DTL.

Päivän ajankohta saatiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivästä vuodelta 1872.

Diakonian virkaan vihittyjen virkapaita on vihreä. Jokaisessa seurakunnassa tulee kirkkojärjestyksen mukaan olla diakonian virka. Helsingissä luterilaisen kirkon diakoneja työskentelee noin sata.

Diakoniatyöntekijät ovat korkeakoulutettuja sosiaali- tai hoitoalan ammattilaisia, koulutukseltaan diakoneja tai diakonissoja.

Lähteet: evl.fi, dtl.fi