08.05. Onneksi olkoon: Heino | Palaute

Diakoniatyön 7 vinkkiä rahasta

29.08.2023, 08:08 /  päivitetty 31.08.2023, 16:41
Malmi diakonian rahavinkit

Diakoniatyössä kohtaamme ihmisiä monenlaisissa tilanteissa. Yhä useammin meihin otetaan yhteyttä, kun rahat on jo loppu, jääkaappi on tyhjä ja laskuja on kertynyt paljon. Apua on ehkä pyydetty Kelasta ja sosiaalitoimesta, mutta tilanne on vain jatkunut pitkään pahana. Toisinaan elämäntilanne on muuttunut äkisti esimerkiksi sairastumisen tai työttömyyden takia ja tukia joutuu odottamaan. Olemme koonneet vinkit raha-asioiden hoitamiseen. Ihan aluksi on hyvä katsoa tiliotteelta mitä tuloja on ja mitkä ovat pakollisia menoja kuten asumiskulut.

1. Maksa aina ensin vuokra tai vastike. Asuminen maksaa yleensä eniten ja on tärkeää pitää kiinni asunnosta. Vuokravelka kertyy nopeasti niin isoksi summaksi, että sen takaisinmaksu voi olla hankalaa ja viedä aikaa pitkään. Jos vuokranmaksua laiminlyö pitkään, on vaarana menettää asunnon. Jos menettää asunnon maksamattomien vuokrien takia, on aina vaikeampaa saada uutta asuntoa.
  2. Maksa tärkeät laskut, kuten sähkö-, vesi- ja puhelinlasku, lääkkeet, lasten päivähoito sekä kotivakuutus. Pimeässä asunnossa, ilman sähköä on tukala olla etenkin talviaikana eikä kaikki ruokakaan säily lämpimässä. Kun nämä laskut on maksettu, katsotaan, miten paljon jää rahaa ruokaan ja muihin kuluihin. Vasta viimeiseksi maksetaan vaatteet, harrastukset, lehdet ja muut laskut. Muistathan tarkistaa, että maksat päivähoidosta nykyisten tulojesi mukaan. Tulojen muutokset voivat vaikuttaa myös elatusmaksuihin.
  3. Ravinto on elintärkeää. Katso, että ruokarahaa riittää siihen asti, kun saat lisää rahaa. Parhaiten pysyt budjetissasi, kun jaat ruokarahan tasan niille viikoille kunnes saat lisää rahaa, esimerkiksi jos saat neljän viikon välein rahaa, jaa jäljelle jäänyt summa kirjekuoriin neljälle viikolle ja käytät vain sen verran kuin olet katsonut etukäteen tarvitsevasi. Seuraavan viikon rahoja ei saa käyttää etukäteen, mutta jos rahaa jää, voit käyttää sen seuraavan viikon aikana. Näin sinulla on aina rahaa ruokaan. Jos rahaa tuntuu jäävän aivan liian vähän ruokaan, on hyvä tarkastella, onko mahdollista luopua jostakin kuluerästä? Maksatko suoratoistopalveluista, musiikki- ja kirjapalveluista? Tuleeko sinulle lehtiä, jotka jäävät aina lukematta? Mieti, voisitko säästää tällaisissa palveluissa ja suosia ilmaisia vaihtoehtoja kuten kirjastoa.
  4. Sovi laskujen maksuajasta. Jos et pysty maksamaan laskua eräpäivänä, kannattaa sopia laskuttajan kanssa maksuajan pidentämisestä tai maksamisesta erissä. Näin voit välttyä maksumuistutusmaksuilta ja perintäkuluilta, joihin vuoden aikana voi mennä yllättävän paljon rahaa. Laskuttajaan tulee olla yhteydessä ennen laskun eräpäivää, niin maksuajasta on helpompi neuvotella. Sinun kannattaa myös sopia esimerkiksi sähkölaskun ja vakuutusten osalta, että saisit laskun joka kuukausi. Tällöin omaa taloutta on helpompi hallita.
  5. Hae tukia ajoissa. Kelalla ja sosiaalitoimella on omat käsittelyaikansa, joten avun hakemista ei kannata lykätä siihen hetkeen, kun ruoka on loppu ja maksamattomia laskuja on vino pino. Hakemusten käsittelyaika voi myös venyä, jos tilanteestasi pyydetään lisäselvityksiä. Muistathan lähettää kaikki pyydetyt liitteet, jotta hakemuksesi voidaan käsitellä. Voi olla myös hyvä varata aika Kelaan ja katsoa yhdessä virkailijan kanssa, mitä tukia tilanteessasi on mahdollista hakea. Sekä yhteiskunnan tukien kriteerit että elämäntilanteet muuttuvat. Jos et siis ole saanut tukea vuosi sitten, saatat nyt olla oikeutettu siihen.
  6. Älä jää yksin. Älä häpeä tilannettasi. Monet tahot voivat auttaa kartoittamaan tilannettasi ja hakemusten täyttämisessä. Kelaan voi varata käynti- tai soittoajan hakemuksen täyttämistä varten, samoin sosiaaliohjaajat voivat auttaa siinä. Myös monissa yhdistyksissä ja seurakunnissa on työntekijöitä auttamassa selvittämään tilannettasi. Ota rohkeasti yhteyttä.
  7. Älä ota kallista velkaa. Jos haluat ostaa jonkin tavaran, joka ei ole täysin välttämätön juuri tässä hetkessä, sinun kannattaa säästää raha etukäteen. Laita joka kuukausi säästöön sen verran kuin pystyt ja tee ostos, kun olet saanut säästettyä tarvittavan summan. Tällöin vältyt esimerkiksi osamaksujen kuluilta ja koroilta. Velka pitää aina maksaa takaisin. Vaikka kuukausilyhennykset voisivat tuntua pieniltä, voi ne todellisuudessa vaikeuttaa taloudellista tilannetta pitkäksi aikaa. Jo valmiiksi tiukkaa tilannetta ei kannata lähteä ratkomaan kalliilla kulutusluotoilla ja pikavipeillä.