29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Malmin seurakunta

Älä pelkää -lehti ilmestyy pyhäinpäivän alla

28.10.2021, 22:17 /  päivitetty 28.10.2021, 22:33
Koillis-Helsingissä on jaossa Malmin seurakunnan Älä pelkää -lehti, jonka teemat nousevat pelkojen voittamisesta. Lehteä on jaossa pyhäinpäivän alla 67 000 kappaletta.
Älä pelkää -lehden kansikuvassa Paleface

Malmin ääni nostaa esiin koillishelsinkiläisten tunnot

Tänä vuonna Malmin seurakunta pyysi rap-artisti Palefacea tapaamaan koillishelsinkiläisiä ja dokumentoimaan erityisesti niiden ääniä, jotka jäävät yhteiskunnassa katveeseen. Syntyi musiikkia ja videokuvaa yhdistävä teos Malmin ääni. Katso video täältä Lehti kutsuu koko perheen elämykselliseen Lasten pyhäinpäivän tapahtumaan Malmin hautausmaalle.

Paleface näkee seurakunnan alueensa sosiaalisten verkkojen, ihmisten välisen yhteenkuuluvuuden ja ymmärryksen kasvattajana. Materiaalin kerääminen oli artistille antautumista kohtaamisille. Kuvaaja ja riimittelijä kulkivat lähiöissä ja kuuntelivat, mitä ihmisillä on sanottavanaan. Osa tapaamisista oli rankkoja ja jätti pysyvän jäljen.

“Ihmiset kokevat, että olen helposti lähestyttävä ja kertovat mulle muutenkin elämäntarinoitaan, minne ikinä menen”, Miettinen sanoo. Ylisukupolviset ongelmat ja olosuhteiden vaikutus ihmisiin tulivat esiin vaikuttavalla tavalla, mutta myös yhteisöllisyys ja ihmisten ylpeys kotinurkistaan.

Lehden haastattelussa Paleface kertoo, miten artistin takana oleva perheenisä Karri Miettinen voittaa pelkonsa vihapuheen ja uhkailujen keskellä. Artisti löytää pelkojen ja pelottelun takaa ihmisiä, jotka kannattaa kohdata kasvokkain.

”Menen sillä asenteella joka paikkaan, että hei, mä olen tässä. Kun kohtaa ihmisiä kasvokkain, yleensä ei ole mitään hätää.”

Lasten pyhäinpäivä Malmin hautausmaalla

Lehdessä kysyimme koillishelsinkiläisiltä, mitä he odottavat erityisesti koronan jälkeen. Hei kertoivat myös kenelle haluaisivat sanoa "Älä pelkää".

Lehden pääkirjoituksessa Malmin vt. kirkkoherra Kaisa Heininen kertoo, ettei hautausmaa ole hänelle synkkä, vaan inspiroiva ja liikuttava paikka. Jo lapsena hautakivet ympäristöineen ruokkivat hänen mielikuvitustaan. Hän muistuttaa, että pyhäinpäivän tienoissa helsinkiläiset kirkkomaat ovat avoinna vuorokauden ympäri ja täyttyvät kynttilöistä.

Malmin hautausmaalla pimeys kätkee pyhäinpäivänä sisäänsä yllätyksiä ja tekemistä myös lapsille. Malmin seurakunta toteuttaa suositun koko perheen tapahtuman Lasten pyhäinpäivän Malmin hautausmaalla nyt toistamiseen. Lähtöpaikalla Viikin Latokartanontorilla on luvassa tulitaidetta ja musiikkia, valotunnelin kautta siirrytään pimeälle hautausmaalle bongaamaan enkeleitä ja sytyttämään kynttilän edesmenneille rakkaille.

Aikuisille on Isossa kappelissa musiikkihartauksia tunnin välein ja kappalein edustalla tarjolla kuumaa juotavaa. Seurakunnan työntekijät tavattavissa keskustelua varten ympäri hautausmaata.

Pyhäinpäivän alla Älä pelkää -lehteä on kattavasti jaossa Koillis-Helsingissä. Sitä on painettu 67 000 kappaletta. Lehteä on jaettu keskiviikkona 27.10. Koillis-Helsingin Lähitieto -lehden välissä yli 35 000 kotiin alueella ja torstaina 4.11. jaetaan seurakunnan jäsenille kotiin miltei 28 000 Kirkko ja kaupunki -lehden liitteenä. Lehteä on lisäksi jaossa kaduilla ja kuppiloissa, seurakunnan kirkoilla ja hautausmaalla marraskuun alussa.

Katso uusin Älä pelkää -lehti nro 3 täältä.

Katso Älä pelkää -lehti nro 2 täältä

Anna palautetta lehdestä: palaute.malmi.srk@evl.fi

Älä pelkää -julkaisun toimitustyöstä vastaa Malmin seurakunnan viestintä – Anu Merenlahti, Minna Ainoa, Salla Ranta – yhdessä ulkoasusta vastanneen Tuija Tarkiaisen kanssa.

Kuvat: Antti Rintala, Mika Savolainen.

Paino Next Print Oy, Malmi, 2021.