04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Malmin seurakunta

Mistä kaikki alkoi

Malmin seurakunta

03.04.2023, 11:01 /  päivitetty 13.02.2024, 13:13
HIljaisella viikolla kristityt ympäri maailman muistavat Jeesuksen saapumista pääsiäisjuhlille Jerusalemiin, hänen vangitsemistaan, kärsimystään, seuraajiensa pettymystä ja surua sekä ihmetystä tyhjän haudan ja ylösnousseen tapaamisesta.
teksti Ensimmäinen pääsiäinen Malmin seurakunta kuvassa suuri kivi hautaluolan suulla

Pääsiäiskertomus on myös kristinuskon syntytarina

Pääsiäistä edeltävä viikko on nimeltään hiljainen viikko. Sen raamatunteksteissä seurataan Jeesuksen viimeisiä aikoja oppilaittensa luona, kärsimystä, kuolemaa ja seuraajien hämmästystä ylösnousemuksesta.

Viikonpäivillä on myös nimet suomalaisessa kansanperinteessä. Niissä näkyvät sekä Raamatun tapahtumat että maaseudun vanhat tavat ja uskomukset. Monia tämän viikon päivännimistä on selitetty alkusoinnulla, eli ne ovat voineet yksinkertaisesti syntyä kuulostamaan hauskoilta. Pääsiäisen nimi viittaa paastosta pääsemiseen.

Kristuksen kärsimyshistoriaa voidaan seurata eri tavoin. Yksi tapa on lukea kärsimyshistoria kokonaisuudessaan, joka päivä eri evankelistan kirjoittamana. Maanantaina Matteuksen, tiistaina Markuksen, keskiviikkona Luukkaan ja perjantaina Johanneksen evankeliumin mukaan.

Jeesuksen matkaa kuolemaansa kohti on seurattu myös kirkon ahtisaarnoissa. Ahti-sana tulee latinan sanasta actus, joka tarkoittaa näytöstä tai osaa (vrt. eng. "act"). Keskiajalla se tarkoitti kärsimysnäytelmän kohtausta.

Maanantaihin kuuluvat Jeesuksen rukous Getsemanessa, hänen vangitsemisensa ja Pietarin kieltäminen, tiistaihin Jeesuksen tutkiminen neuvoston, Pilatuksen ja Herodeksen edessä ja keskiviikkoon hänen tuomitsemisensa ja viemisensä Golgatalle. Ristinkuolema ja hautaaminen kuuluvat pitkäperjantaihin. Ehtoollisen asettaminen kuuluu kiirastorstaihin.

Palmusunnuntai voisi olla pajusunnuntai

Hiljainen viikko alkaa palmusunnuntaista. Silloin Jeesuksen ratsastaessa aasilla kohti Jerusalemia ihmiset ottivat palmun oksia ja menivät häntä vastaan. Vanhan testamentin psalmeissa jo kehotetaan kulkemaan lehvät käsissä kulkueena Jumalaa kohti. Lehviin ja siunauksen levittämiseen liittyy myös alunperin ortodoksinen virpomisperinne. Pajun oksat ottavat meillä palmunlehvien roolin.

Malkamaanantai – etkö huomaa roskaa omassa silmässäsi?

Malkamaanantaina on muisteltu viatonta syntipukkia, joka kärsii syyttä. Malka-sana tulee Raamatusta: "Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa, joka on omassa silmässäsi?" Sanonta viittaa ihmisen omaan vikaan tai puutteeseen, joka on vaikea itse nähdä, mutta toisen syyttäminen on helpompaa.

Et kai sinäkin ole tuon miehen opetuslapsia?

Malkamaanantain raamatunteksteissä Jeesuksen lähimmät opetuslapset kavaltavat ja kieltävät hänet.

Malka oli alunperin olkikaton päällä kattomateriaalin painona käytetty halkaistu kuusiseiväs. Raamatussa uudessa käännöksessä malkan tilalla on hirsi tai roska.

Täältä voit lukea malkamaanantain kaikki tekstit.

Tikkutiistain teksteissä Jeesus tapaa maaherra Pilatuksen

Tikkutiistai teksteissä Jeesusta tutkitaan ja arvioidaan vallanpitäjien edessä. Jeesus tuodaan maaherran palatsiin kuulusteltavaksi ja Pilates yrittää keksiä, miten toimisi. Niinpä hän kysyy kansalta.

Tapana on, että minä pääsiäisjuhlan aikana teidän mieliksenne päästän vapaaksi yhden vangin. Tahdotteko, että vapautan juutalaisten kuninkaan?

Täältä voit lukea tikkutiistain kaikki tekstit.

Kellokeskiviikkona Jeesus tuomitaan

Kellokeskiviikon nimi voi liittyä karjan kaulassa soiviin kelloihin tai kirkonkelloihin, joka tapauksessa nimi on helppo muistaa.

Kärsimyshistoriassa keskiviikon tekstissä Jeesusta pahoinpidellään ja hänet tuomitaan. Orjantappurakruunu ja viitta ilmentävät sitä julkista pilkkaa, joka nimitykseen "juutalaisten kuningas" liitettiin.

Tässä on teidän kuninkaanne.

Täältä voit lukea kellokeskiviikon kaikki tekstit.

Kiirastorstai on puhdistautumisen ja palvelevan rakkauden päivä

Kiirastorstain nimen on arveltu tulevan ruotsin sanasta skära, puhdistaa. Monille kristityille maailmassa se onkin ollut ripittäytymispäivä, johon liittyy ajatus synneistä puhdistautumisesta.

Kiirastorstai on ehtoollisen asettamisen muistopäivä ja kirkossa poltetaan opetuslasten kynttilöitä sen muistoksi, miten he istuivat viimeistä kertaa opettajansa kanssa. Saksan kielessä kiirastorstai on vihreä, Gründonnerstag, englannissa taas Maundy Thursday, joka tulee sanasta mandate, commandment, (rakkauden) käsky.

Kiirastorstain evankeliumikertomuksessa Jeesus pesee opetuslastensa jalat ennen viimeistä ateriaa, ehtoollista. Hän rakasti nöyrästi ihmisiä, joille hän halusi välittää esimerkin Jumalan tahdosta.

Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.

Täältä voit lukea kaikki kiirastorstain tekstit.

Pitkäperjantai on surullinen, hyvä ja pyhä

Viron kielessä hiljaisen viikon perjantai on "suuri", englanniksi se on "hyvä", ranskaksi "pyhä", saksaksi "murheellinen".

Siellä sotilaat ristiinnaulitsivat Jeesuksen ja kaksi muuta hänen kanssaan, yhden kummallekin puolelle ja Jeesuksen heidän keskelleen.

Pitkäperjantain raamatunteksteissä seurataan Golgatan eli Pääkallonpaikan tapahtumia ristiinnaulitsemisesta Jeesuksen kuolemaan. Kello 15 kirkoissa voidaan viettää Jeesuksen kuolinhetken muistoa. Pitkäperjantain iltajumalanpalvelus taas on perinteisesti omistettu Jeesuksen hautaamiselle.

Täältä voit lukea pitkäperjantain tekstit.

Lankalauantai on hiljaisin päivä

Kuolemallaan ja ylösnousemisellaan Kristus voitti kuoleman ja kadotuksen vallan. Päivän alkusoinnullinen nimi tulee mahdollisesti ruotsinkielen sanasta lång, pitkä. Lankalauantaihin liittyy kansanuskomuksia, joiden vuoksi päivää on joskus vietetty polttaen kokkoa.

Jeesuksen kärsimyshistoriassa lauantai on pysähtyneisyyden ja poissaolon päivä. Pilatus vastasi huoleen Jeesuksen mahdollisesta kuolemanjälkeisestä toiminnasta asettamalla haudalle vartion.

Kunnioitettu maaherra, meille tuli mieleen, että eläessään tuo villitsijä sanoi: ’Kolmen päivän kuluttua nousen kuolleista.’ Käske siis vartioida hautaa tarkoin kolmanteen päivään asti, etteivät hänen opetuslapsensa pääse varastamaan häntä ja sanomaan ihmisille: ’Hän on noussut kuolleista.’ Viimeinen villitys olisi silloin ensimmäistä pahempi.

Täältä voit lukea hiljaisen lauantain tekstit.

Loppuhuipennus alkaa tyhjältä haudalta

Kokemus tyhjästä haudasta on kristinuskon synnyn ratkaiseva hetki. Evankeliumien kirjoittajien mukaan ensimmäisinä tyhjällä haudalla kävivät Jeesuksen lähimmät naiset.

Ylösnousemuksen juhla eli pääsiäinen on kristittyjen suurin juhlapyhä, jonka juhlistaminen ja muistaminen vaihtelee kirkkokuntien välillä. Jokaisessa seurakunnassa vietetään messua, jossa juhlistetaan Kristuksen ylösnousemusta.

Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois.

Sunnuntailla on myös toinen, alkusoinnillinen nimensä: sukkasunnuntai. Päivää voi viettää hiljaa kuin sukkasillaan, tai niin riehakkaasti iloiten, että sukat lentävät jalasta. Pääsiäismunien syöminen on vanha perinne, joka on liittynyt uuteen elämään sekä keväisessä luonnossa ympärillä että Kristuksen ylösnousemuksessa. Elämä voittaa kuoleman.

Toisena pääsiäispäivänä eli maanantaina pääsiäisjuhla vielä jatkuu. Silloin Jeesuksen seuraajat saavat tavata ylösnousseen ja kokea elämänsä hämmästyksen.

Täältä kaikki pääsiäissunnuntain tekstit.

Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Maria.” Maria kääntyi ja sanoi: ”Rabbuuni!” - se on hepreaa ja merkitsee: opettajani.