02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Malmin seurakunta

Pääsiäinen on elämän ihmeen juhla

Malmin seurakunta

01.04.2022, 10:37 /  päivitetty 08.03.2024, 11:05
Kirkkoherra Elina Perttilä suosittelee kuuntelemaan pääsiäiskertomuksen näyttelijä Krista Kososen lukemana. Hänen pääsiäissuosikkejaan ovat myös kiirastorstain dramaattinen iltamessu ja Mignon-munat. Uusi elämä sukeltaa esiin pääsiäisen aikaan luonnossa ja myös sen ihmettely kuuluu kuoleman voittamisen juhlaan.
Elina Perttilän kuva ja teksti Neljä askelta juhlaan

1. Virpojat ovat pian ovella; Osoita silloin pienille ja isommillekin virpojille, että tuntemattoman naapurin oven takana on ystävällinen vastaanotto, että voimme perinteitä ylläpitämällä luoda mukavaa tunnelmaa ja yhteenkuulumisen kokemusta. Tarvitsemme keskinäistä luottamusta ja hyväntuulisia kohtaamisia tavallistakin enemmän. Muista varautua virpojien tuloon hankkimalla heille jotain pientä palkkaa.

2. Pääsiäisen tarina on kertomuksena vahva, siinä on valtavasti tunnetta, tapahtumia, ihmiskohtaloita. Pystyn eläytymään moniin hahmoihin, mutta parin viime vuoden aikana erityisesti Barabbas on ollut mielessäni pääsiäisen tekstejä lukiessani ja kuunnellessani. Barabbas odottaa kertomuksessa tuomiota tekemästään rikoksesta, mutta Pilatus päästääkin hänet vapaaksi. Barabbaan sijasta tuomittavaksi joutuu Jeesus. Barabbaan hahmossa minua ei jätä rauhaan ajatus, että hänen tilallaan voisi olla kuka tahansa ihminen, myös minä itse. Pääsiäiskertomus löytyy Markuksen evankeliumin luvuista 14-16. Suosittelen sen lukemista UT2020 käännöksenä Pipliaseuran nettisivujen kautta tai kuuntelemista näyttelijä Krista Kososen lukemana Piplia-sovelluksen kautta.

3. Kiirastorstain iltamessu on itselleni ehkä koko vuoden tärkein jumalanpalvelus. Ehtoollisen lisäksi tärkeä on loppuosa: kynttilät sammutetaan, alttari riisutaan koristeista ja puetaan mustaan. Se on hetki, jossa eläydyn pelon, pettämisen ja petetyksi tulemisen sekä toisen puolesta uhrautumisen vahvoihin tunnelmiin. Illan messu päättyy ilman säestystä laulettuun "Käy yrttitarhasta polku" –virteen. Siinä hetkessä on vuodesta toiseen jotain käsin kosketeltavan pyhää, samaan aikaan surullista ja toivoa kohti kurkottavaa.

Uuden elämän ihme ja kevät kaikkinensa ovat salaisuuksia, jotka syntyvät ja kehittyvät piilossa katseiltamme ennen kuin murtautuvat näkyviin talven ja kuoleman keskeltä. Kuolema ei olekaan kaiken loppu.

4. Pääsiäismuna on vanha ylösnousemuksen, uuden elämän ja siihen liittyvän salaisuuden symboli. Samaa kuvastoa on myös pääsiäisruohon uuden elämän vihreä, joka kasvaa multaan haudatuista siemenistä. Uuden elämän ihme ja kevät kaikkinensa ovat salaisuuksia, jotka syntyvät ja kehittyvät piilossa katseiltamme ennen kuin murtautuvat näkyviin talven ja kuoleman keskeltä. Kuolema ei olekaan kaiken loppu, kuolleelta näyttävä luonto herää kevään myötä ihmeelliseen elämään. Anna salaisuuden vaikuttaa, anna mielesi ihmetellä sitä. Suosikkiherkkujani pääsiäisenä ovat Mignon-suklaamunat. Niiden koristeleminen on hauskaa, ja värikkäät munat ovat kauniita katsella. Käytännön kokemus on kuitenkin opettanut, että suklaamunan syöminen onnistuu siistimmin, kun laittaa sen ensin hetkeksi viilenemään jääkaappiin.

Elina Perttilä, Malmin seurakunnan kirkkoherra