03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Malmin seurakunta

Pääsiäisviikko alkaa palmusunnuntaina

30.03.2023, 09:04
Pääsiäisviikon merkiksi virpojat kiertävät ovilla ja kirkoissa lauletaan Hoosianna aasilla ratsastavalle kuninkaalle.
Palmusunnuntai Malmin seurakunta
Nöyryys ja hiljaisuus on valtasi salaisuus. Voimalla, väkivallalla et tahdo hallita. Uskomme vahvista, luo tiellemme valoa, johdata elämään rikkaaseen, rauhaan ja hyvyyteen.

Palmusunnuntaina alkaa pääsiäisviikko, joka huipentuu pääsiäissunnuntaihin. Palmusunnuntain tekstissä Jeesus ratsastaa Jerusalemiin ja ihmiset heittävät palmunoksia hänen kulkutielleen. Tähän liittyy tapa tuoda kirkkoihin palmunoksia ja niistä tehtyjä koristeita. Pohjoisemmissa maissa on palmunoksien sijasta käytetty pajunoksia.

Palmusunnuntaina alkaa kunnian kuninkaan alennustie. Jeesus ratsastaa Jerusalemiin kohti kärsimystä ja kuolemaa, mutta juuri niistä tulee toivon ja voiton merkki, jonka vertauskuvia ovat palmunoksat. Palmusunnuntaina Kristuksen kirkko lähtee seuraamaan hänen elämänsä viimeisiä vaiheita.

Palmusunnuntaina pienet virpojat kiertävät ovilla ja antavat koristeltuja pajunoksia palkkiota vastaan. Virpomisoksia voi valmistaa koko perheen tapahtumassa jo lauantaina Viikin ja Puistolan kirkoilla.

Pääsiäiskivaa Viikin ja Puistolan kirkoilla la 1.4.

Virittäydy pääsiäistunnelmaan Viikin tai Puistolan kirkoilla klo 10-13.

Viikissä muskarikirkko klo 10.30, jota olet tervetullut valmistelemaan klo 10. Ruokaa tarjotaan klo 11—12.30. Virpomavitsojen askartelua klo 11.15—13. Tipumuskarit klo 11.45 ja 12.30. Askeleet pääsiäiseen—rata klo 11.30—13.

Puistolassa askartelua, muskarituokioita ja lounas klo 11—13. Viikin ja Puistolan kirkko. La 1.4. klo 10-13.

"Miepä virvon vitsasella, varvon pajunoksasella. Toivon sulle terveyttä, vitsan verran virkeyttä"!

Jumalanpalvelukset kirkoissa

• Viikin kirkossa messu klo 10. Anita Olli, Timo Olli ja Liisalotta Lepistö, palmu- sunnuntain musiikkia
  • Pihlajamäen kirkossa messu yhdessä Verkoston kanssa klo 11. Riikka Hartikainen, Petri Jukanen.
  • Puistolassa klo 12 Tehdään yhdessä-messu. Kirsi Ojansuu-Kaunisto, Elina Tofferi.
  • Tapanilan kirkossa palmusunnuntain perhemessu klo 17. Vietämme palmusunnuntain virpomakirkkoa yhdessä muskarilaisten kanssa. Tervetuloa kaikenikäiset. Jukka Holopainen, Mari Torri-Tuominen, Riitta Koivisto ja muskariope Elina Peltonen.