19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Maunulan uurnalehto

Hautamuistomerkit Maunulan uurnalehdossa

28.02.2023, 14:10
Asennettavan muistomerkin on oltava hautausmaan sääntöjen ja muistomerkkiohjeiden mukainen. Muistomerkeille on annettu enimmäismitat, jotka voi varmistaa uurnalehdon toimistosta.

Hautakiven asennus

Pohjakiven vaativalle hautapaikalle hautakiven saa pystyttää vain sulan maan aikana. Palkkialueelle kiven saa asentaa palkin ollessa lumeton ja jäätön. Palkeissa on tapinreiät valmiiksi porattuina ja suojattuina harmaalla muovitulpalla.

Pohjakivi perustetaan vähintään 20 cm murskekerroksen (0–16 mm) päälle. Mursketta saa hautausmaan huoltoalueella olevasta kasasta. Pintamaan multa-/savikerros on ensin poistettava, ja sen voi viedä hautausmaan huoltoalueella olevaan jätemaakasaan. Pohjakivi topataan vaakasuoraan tukevasti. Hautakivi tapitetaan pohjakiveen siten, että se on keskellä pohjakiveä.

Suurimpaan osaan pohjakivipaikoista on laitettu murskeet valmiiksi seurakuntayhtymän toimesta.

Asennustyön jälkeen hautakivi puhdistetaan pesemällä ja asetellaan mahdolliset kukat takaisin haudalle sekä siivotaan kaikki työn jäljet. Pohjakiven eteen tulee jättää alue, jolle ei panna kukkamultaa, koska murskeen kaivaminen kiven edestä aiheuttaa kiven kaatumisvaaran.

Kynttiläluukut

Kortteleissa 9, 10, 11 tai 43 kivessä mahdollisesti olevan kynttiläluukun tulee aueta eteenpäin, koska kivet ovat palkilla selät vastakkain.

Palkkikorttelit

Palkkikortteleita Maunulassa ovat: 1, 2, 9, 10, 11, 13 (paitsi rivi 1),15 (paitsi rivi 1), 27, 30 ja 43.

Hautakiven tapitus

Hautakivi on aina kiinnitettävä pohjakiveen/aluspalkkiin tapituksella. Tappien on oltava ruostumatonta terästä ja halkaisijaltaan vähintään 10 mm. Pohjakiven tapitusreikää ei saa porata kiven läpi. Sopiva reiän syvyys on 8 cm ja reiän halkaisija 2 mm tappia suurempi. Tapin pitää upota hauta- ja aluskiveen/palkkiin) yhtä paljon (8 cm).

Pakollinen tapitus: tappi rosteria Ø 10 mm, 8 cm kivessä, 8 cm palkissa/pohjakivessä. Kortteleissa 1,2 ja 30 tappi rosteria Ø 12 mm, 10 cm kivessä ja 10 cm palkissa.

Muistolehtojen laattojen puhdistaminen

Uurnalehdon muistolehdoissa olevien laattojen puhdistaminen omin päin on kiellettyä. Kun yhteismuistomerkkiin kiinnitettyjä messinkilaattoja on kortteli 17:ssä yritetty puhdistaa, on oman laatan lisäksi turmeltu myös muita laattoja.

Laattojen hankinnasta, asennuksesta ja huollosta vastaa seurakuntayhtymä. Messinkilaattojen patinoituminen on luonnollinen reaktio, eikä messingin tummumista ulko-olosuhteissa nykykeinoin voida estää. Seurakuntayhtymä ei puhdista tai kiillota yksittäisiä laattoja.