28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Meilahden seurakunta

Seurakunnat hyödyntävät ruokahävikkiä joka viikko aterioissa ja ruokakasseissa

08.09.2023, 12:54
Valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietetään 11.–17.9.2023. Ruokahävikin vähentäminen on yksi tärkeimmistä ilmastoteoista.
ruokaa

Helsingin seurakuntien toiminnassa tehdään ekotekoja ruoan ympärillä päivittäin. Ilmasto kiittää, kun teollisuudesta ja kaupasta ylijäänyt ruoka päätyy lautasille tai ruokakasseihin.

Lahjoitus-, ylijäämä-, hyöty-, hävikkiruoka – tärkeällä asialla on monta nimeä. Yhteistä niille on joka tapauksessa ensiluokkainen laatu. Ruokaa, joka muuten menisi hukkaan, käytetään helsinkiläisten hyväksi kirkkojen keittiöissä laajalti maittavien lounaiden ja iltaruokien valmistuksessa.

Seurakuntien ravintolaketju Waste&Feast on tässä lippulaiva: ekologisuus on yksi toiminnan tärkeistä kulmakivistä. Esimerkiksi Malmin ja Matteuksenkirkon Waste&Feast-lounailla noin 60 prosenttia raaka-aineista saadaan ylijäämäruoasta. Lounastamalla meillä olet siis mukana pelastamassa maailmaa!

Ruokaa ja etenkin leipää jaetaan seurakunnissa myös mukaan otettavaksi. Monissa seurakunnissa alueen vapaaehtoiset ja järjestöt ovat isossa roolissa ruoan kuljetuksissa ja jakelussa.

Myllypuron elintarvikejakelusta jaetaan hävikkiruokaa maanantai-, keskiviikko- ja perjantaiaamuisin, mikä on merkittävä apu monelle tiukalla ruokabudjetilla elävälle.

Muutakin kuin ruokaa

Esimerkiksi Pitäjänmäen seurakunnassa on monipuoliset keinot käytössä ruokahävikin minimoimiseksi. Siellä toimii diakoninen kauppa, minkä lisäksi hävikkiä hyödynnetään seurakunnan toiminnassa, kuten kirkkokahveilla, ruokailussa sekä nuorten aikuisten illoissa.

Myös Hermannin diakoniatalon Varustamossa on avautunut diakoninen kauppa Hermannin valinta, jossa jaetaan ajanvarauksella ruoka-apua vähävaraisille.

Diakonisissa kaupoissa kuten yleensäkin ruoka-avun piirissä tärkeää on paitsi ruoka myös osallisuus ja yhteisöllisyys, jotka tukevat avunsaajaa laajemminkin ja kauaskantoisemmin.‍

Hävikin käyttö ja jakaminen tapahtuu yhteistyössä Stadin safkan kanssa, joka on Helsingin kaupungin ja Helsingin seurakuntayhtymän toimintaa.