28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Meilahden seurakunta

Waste&Feast-ravintolat saivat huomattavan lahjoituksen Koposen perheen Infinit Capitalilta

07.02.2024, 11:28 /  päivitetty 16.02.2024, 14:34
Koposten yhtiön lahjoitus tukee erityisesti nuorten työkokeilijoiden ensiaskeleita työelämässä.
Kaksi miestä kättelee ja toinen ojentaa kuitakääreessä olevan lahjapaketin, vasemmalla seisoo naishenkilö ja taustalla kaksi henkilöä

Seurakuntien Waste&Feast-hävikkiravintolat saivat loppuvuonna iloisia uutisia, kun sijoitusyhtiö Infinit Capital ilmoitti haluavansa tukea ravintoloiden toimintaa lahjoituksella. 5 000 euron lahjoitus luovutettiin hiljattain ravintoloita edustaneelle Waste&Feast Kallion lähijohtajalle Jari Riihijärvelle.

Riihijärven mukaan lahjoitus on huomattava ravintoloiden taloudelle. Hermannin, Kallion, Malmin ja Matteuksenkirkon ravintoloiden väki päätti yhdessä, että summasta jaetaan työkokeilijoille stipendit ja osa käytetään lisäkoulutuksen hankkimiseen heille. Nämä asiat eivät olisi mahdollisia ilman saatua lahjoitusta.

– Ruokailijoita ilahduttaa lisäksi tieto, että lahjoitus mahdollistaa myös vähän hienomman ruoan tarjoamisen asiakkaille valittuna juhlapäivänä, Riihijärvi kertoo.

Infinit Capital on Koposen perheen sijoitusyhtiö. Sijoitustoiminnan lisäksi Koposet haluavat tukea erilaista arvojensa mukaista toimintaa lahjoituksin. Hyväntekeväisyysohjelman kulloisenkin lahjoituskohteen päättävät perheen viisi lasta vuorotellen. Tällä kerralla valinnan teki perheen poika Olli Koponen vaimonsa Joanna Karwowskan kanssa.

– Waste&Feast-ravintoloissa yhdistyy monta meille tärkeää asiaa: luontoarvot ja heikoimmassa asemassa olevien auttaminen, Olli ja Joanna kertovat. – Omaakin kosketuspintaa on: aikoinaan pienituloisena pienyrittäjä- ja opiskelijaparina diakoniaruokailut tulivat meille tarpeeseen.

Infinit Capital sijoittaa koulutukseen, kestävyyteen ja terveysteknologiaan erikoistuneisiin yrityksiin, jotka tuottavat samalla hyvää.

– Yhdessä lastemme kanssa määritelty sijoitusstrategiamme on rakentaa parempaa maailmaa lapsille ja tuleville sukupolville, Laura Koponen kertoo.

– Olemme sijoittaneet muun muassa kotimaiseen mobiilipelikeksintöön, jonka hieno ja kunnianhimoinen tavoite on opettaa maailman lapset lukemaan. Toinen esimerkki kohteistamme on suomalaisinnovaatio, joka kehittää muovia puupohjaisesta materiaalista, Pekka Koponen lisää.

Lahjoituskohteeseen tutustumista paikan päällä

Stadin safka on Waste&Feast-ravintoloiden tärkeä yhteistyökumppani. Koposen perhe pääsi avustamaan ruoan noutamisessa kuormasta. Koskaan ei tiedä, mitä kaikkea hävikkikuormasta löytyy. Kokki-keittiötyönohjaaja Matias Karti (oik.) ja lähijohtaja Jari Riihijärvi (vas.) valikoivat ruokatavarat tarpeen mukaan.

Etualalla nuori mies harmaassa paidassa silppuaa lehtikaalia vuokaan ravintolan keittiössä

Tänään hävikkikuormasta löytyi lehtikaalia, joten työkokeilija Joonas (etualalla) valmisteli siitä terveellistä lisuketta lounaalle.

Miten Waste&Feast valikoitui lahjoituskohteeksi

Katso videolta, mitä Koposen perhe kertoo sijoitus- ja lahjoituskohteidensa valinnasta.