17.07. Onneksi olkoon: Ossi, Ossian | Palaute
Mikael Agricolan kirkko

Anni Mäkinen tuo Helsingin nuorten äänen yhteiseen kirkkoneuvostoon

23.05.2024, 15:13
17-vuotias opiskelija toivoo nuorille kohtaamisen paikkoja myös tulevaisuuden kirkossa.
Anni Mäkinen tuo Helsingin nuorten äänen yhteiseen kirkkoneuvostoon

Huhtikuussa Helsingin seurakuntayhtymään valittu nuorten vaikuttajaryhmä kokousti ensimmäisen kerran 14.5. Kokouksessa ryhmä valitsi keskuudestaan edustajan yhteiseen kirkkoneuvostoon vuodelle 2024. Valitulla vaikuttajaryhmän jäsenellä on yhteisen kirkkoneuvoston kokouksissa puhe- ja läsnäolo-oikeus.

Nuorten vaikuttajaryhmä valitsi edustajaksi keskuudestaan Tuomiorovastikunnan Anni Mäkisen, joka valittiin myös nuorten vaikuttajaryhmän varapuheenjohtajaksi.

– Jännittää, mutta olen myös innoissani. On tärkeää saada tuoda nuorten näkökulmaa päätöksentekoon, 17-vuotias opiskelija sanoo.

Nuorten vaikuttajaryhmän tarkoituksena on varmistaa nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet seurakuntayhtymän asioiden valmistelussa, päätöksenteossa ja toiminnan suunnittelussa.

Anni Mäkinen toimii Tuomiokirkkoseurakunnassa kerhonohjaajana sekä ripareilla tiimin ohjaajana ja isosena. Erityistä vastuuta hän kantaa Agricolamessuissa.

– Laulan messubändissä sekä soitan viulua ja bassoa. Lisäksi teen messun tekniikkaa, Colan moniottelija toteaa ja jatkaa, että vastuunkanto ei tunnu niinkään vastuulta, kun tekee sitä mitä nauttii ja sellaisessa yhteisössä, joka tuntuu toiselta kodilta.

Kodikseen Anni Mäkinen kuvaileekin Mikael Agricolan kirkon Tribe-yhteisöä, jossa hän tuntee olevansa omalla paikallaan. Vastaavia kohtaamisen paikkoja hän toivoo nuorille lisää kaikkialla kirkossa.

– Tärkeintä täällä on yhteisöllisyys: tämä on minulle kuin perhe, Mäkinen toteaa ja jatkaa matkaansa Agricolan kirkon uumeniin. Ilta on tänäänkin täynnä toimintaa.

Anni Mäkinen kuvattiin hänelle tärkeässä Mikael Agricolan kirkossa.