04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Mikaelin seurakunta

Mikaelin seurakunnan nimikkolähetystyö

11.07.2023, 16:58
Helsingin Mikaelin seurakunta tukee lähetystyötä eri puolilla maailmaa Suomen Lähetysseuran ja Medialähetysjärjestö Sanansaattajien kautta.
Uluguru-vuoristoa Morogorossa, Tansaniassa, taustalla sininen taivas, etualalla kellastunutta heinää.

Tuemme Suomen Lähetysseuran työtä

Etiopiassa

• Tuemme vähävaraisia ja vammaisia lapsia ja nuoria Etiopiassa. Heikoimmassa asemassa olevia yhteisön jäseniä ovat naiset, lapset ja vammaiset. Vallitsevien kulttuuristen käytäntöjen vuoksi ihmisoikeudet eivät aina heidän kohdallaan toteudu. Köyhyys on merkittävin ahdinkoa lisäävä yksittäinen tekijä.
  • Koulutamme seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia Etiopiassa. Mekane Yesus -seminaarissa parannamme teologisen koulutuksen laatua ja koulutamme seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia. Naisten toimeentuloa parannetaan yrittäjyyskoulutuksella ja dialogia eri uskonnollisten toimijoiden kesken käydään rauhan edistämiseksi.

Tansaniassa

• Tuemme naisten ja tyttöjen koulutusta Tansaniassa. Tuemme riskiryhmässä olevia naisia tarjoamalla heille koulutusta ja tukea elinkeinon harjoittamiseen. Teemme ennaltaehkäisevää työtä Morogoron alueen kouluissa ja rohkaisemme tyttöjä ottamaan paikkansa täysimääräisinä yhteiskunnan jäseninä.
  • Vahvistamme ilmastokestävyyttä Tansaniassa. Tansanian evankelisluterilaisella kirkolla on 8,5 miljoonaa jäsentä ja institutionaalinen rakenne keskustoimistosta hiippakuntiin ja edelleen paikallisseurakuntiin. Tämän hankkeen ajatuksena on käyttää tätä institutionaalista rakennetta ja rakentaa sen sisälle ilmastorahoitustyökalu, jota voitaisiin tulevaisuudessa käyttää ilmastorahoituksen kanavana pienviljelijöille Tansanian laajalla maaseudulla.
Nepalissa
  • Osallistumme metsityshankkeeseen. Seurakunta lahjoittaa hankkeeseen yhden puun jokaista kastettua lasta kohti.

Lisätietoa Suomen Lähetysseuran työstä Tansaniassa

Tuemme Medialähetysjärjestö Sanansaattajien työtä

Intian medialähetystyö

Hindulainen Intia on vastakohtien maa, jossa osa vajaasta 1,4 miljardista intialaisesta asuu palatseissa ja osa kärsii äärimmäisestä köyhyydestä. Vaikka kastilaitos on purettu, se vaikuttaa edelleen ihmisten asenteissa. Intiassa on vielä suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ole koskaan kuulleet evankeliumia. Siksi medialähetystyötä tarvitaan. Kristilliset radio-ohjelmat ovat monelle kuin luotettava ystävä, joka lohduttaa ja valaa toivoa vaikeuksissa.

Intiassa puhutaan satoja kieliä. On tärkeää saada kuulla radio-ohjelma äidinkielellä, sillä silloin sanoma Jumalan rakkaudesta uppoaa helpommin sydämeen asti.

Sansa tukee14 kielellä lähetettäviä radio-ohjelmia sekä uutuutena hindinkielistä televisio-ohjelmaa. Osa ohjelmista on Toivoa naisille (TN) -työtä. Radio-ohjelmien lähettämisen ohella Toivoa naisille -työ on auttanut myös köyhyydessä eläviä Gujaratin leskiä lahjoittamalla näille joulupaketteja.

Lisäksi Sansa tukee ja auttaa kehittämään Intian luterilaisten kirkkojen projektia, jossa koulutetaan jäsenkirkkoja tekemään nettisivuja ja radio-ohjelmia. Sansan yhteistyökumppaneita Intiassa ovat Trans World Radio (TWR) ja UELCI (United Evangelical Lutheran Churches in India).

Lisää Sanansaattajien työstä Intiassa

TÄSTÄ LINKISTÄ