02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute

Pisarat kimaltavat Mikaelinkirkon kastepuussa

28.06.2019, 12:00
Mikaelinkirkon kastepuun yksityiskohtia

Kuvittaja ja akvarellisti Heli Pukki teki neljä erilaista luonnosta Mikaelinkirkon kastepuuksi. Seurakuntalaiset saivat äänestää niistä mieleisensä, minkä jälkeen hän viimeisteli lopullisen työn, jonka nimi on Siivet. Äänestykseen osallistui yli 200 seurakuntalaista, ja myös lasten ajatuksia kysyttiin. Kastepuu otettiin käyttöön syksyllä 2018.

Mikaelin seurakunnassa kastetaan kaikenikäisiä eli vauvoja, lapsia, rippikoululaisia ja aikuisia. Kaikkien kastettujen nimet luetaan messussa ja kiinnitetään kastepuuhun. Samalla rukoillaan perheen, läheisten ja kummien puolesta. Kerran vuodessa kastettujen nimet kerätään kastepuusta ja lähetetään kastetaulua kuvaavan kortin kera kasteperheisiin. Samalla heitä kutsutaan perhemessuun, jonka jälkeen on lounas ja kivaa yhteistä puuhaa perheille.

Taiteilija lähti suunnittelemaan kastepuuta tutustumalla Mikaelinkirkon kirkkosaliin, alttariin ja värisävyihin.

Kastepuun paikka oli jo valmiina kastepöydän yhteydessä, ja se tarjoaa ikään kuin juuret kastepuulle.

-Värimaailmasta löytyy taivaan sineä, maan ja puun vehreyttä. Akvarelliosuuden yläpuolelta alas riippuvat metallivaijerit kuvaavat rauduskoivujen alas ulottuvia oksia. Vaijereiden päässä on kristallit kuin kastepisaroina. Pienistä peilipinnoista kirkkoon tulevat ihmiset voivat nähdä aavistuksenomaisena heijastuksena oman kuvansa.

-Toivon, että kastepuu koskettaisi erilaisia ihmisiä polveilevassa ja monimuotoisessa Mikaelin seurakunnassa. Paras palkkio minkä työstäni voin saada, on nähdä kastepuussa mahdollisimman paljon pisaroita, kastettuja lapsia, nuoria ja aikuisia, Heli Pukki toivoo.

Taustalla Mikaelinkirkon kastepuu Siivet ja etualalla kastemalja, kukkia ja kynttilät