02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute

Mikaelin seurakunta

24.11.2023, 10:56
Kummiranneke 1,5 kk vanhan Hugon ranteessa

Kastejuhlassa sinun lähelläsi on monia ihmisiä, joille olet rakas. Kastettuna kuulut myös meidän seurakuntaamme -Helsingin Mikaelin seurakuntaan - ja Jumalan suureen perheeseen.

Haluamme huomioida jokaisen kastetun monin tavoin seurakunnassamme.

Nimi kauniiseen kastepuuhun

Nimesi ja kastepäiväsi kirjoitetaan kastepisaraan, joka laitetaan Mikaelinkirkossa olevaan kastetauluun noin viikon kuluttua kasteesta. Samalla rukoilemme sinun ja perheesi puolesta kirkoissamme. Jumalanpalvelukset ovat sunnuntaisin Vartiokylän kirkolla klo 10 ja Mikaelinkirkolla klo 12.

Mikaelinkirkolla ja Vartiokylän kirkolla olevista kastepuista voi seurata kastettujen määrää seurakunnassamme. Mikaelinkirkon kastepuu tyhjennetään kerran vuodessa, jolloin postitamme kastepisaran sinulle kotiin. Lupa nimen julkaisemiseen kastepuussa annetaan Lapsen tieto -lomakkeessa tai kasteilmoitus-lomakkeessa.

Palasia kummirannekkeeseen

Vuosien 2019-2023 aikana kastetuille on annettu lahjaksi rannekoru. Kummiranneke kasvaa samaa tahtia kanssasi. Me seurakunnassa toimimme kummin tavoin ja olemme sinun, perheesi ja kummiesi tukena arjessa ja juhlassa. Kutsumme kummirannekkeen saaneet 2- 4- ja 5- vuotiaat seurakuntamme alueella asuvat tapahtumiin, joissa saat uuden palan rannekkeeseen. Ensimmäisen kutsun saat samassa postissa kastepisaran kanssa. Ensimmäisessä palassa on enkelin kuva. Kuva enkelistä muistuttaa sinua lupauksesta: ”Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.” (Psalmi 91)

Vapaaehtoisten kutomat kastesukat

Seurakunnan vapaaehtoiset ovat valmistaneet pehmoiset sukat lämmittämään varpaitasi. Niiden silmukat on neulottu rakkaudella. Jokaiseen sukkapariin on liitetty toivomus siitä, että niiden saaja saisi onnellisen elämän, että hän kulkisi aina jalat lämpiminä ja lämpö varpaista yltäisi sydämeen asti.

Kastekynttilä

Kastekynttilän valo muistuttaa kasteesta. Se kertoo Jumalan läsnäolosta ja Jeesuksesta, joka on maailman valo. Jokainen meistä voi valaista toisten elämää. Voit sytyttää kastekynttilän esimerkiksi kasteen vuosipäivänä, syntymäpäivänä, nimipäivänä tai rippikoulun jälkeen rippijuhlissa.

Toivon puu

Kasteesi kunniaksi seurakuntamme on hankkinut puuntaimen, jonka Suomen Lähetysseura istuttaa Nepaliin. Istuttamalla puita tuemme ilmastonmuutoksenvastaista työtä ja parannamme paikallisten lasten elämää. Kasvaessaan puuntaimi tarjoaa suojaa, ruokaa ja toimeentuloa monille ihmisille yhdessä maailman köyhimmistä maista. Lue lisää metsityshankkeesta