04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Mikaelin seurakunta

Juha Kasarille Saappaan elämäntyöpalkinto

12.01.2022, 14:08 /  päivitetty 13.01.2022, 23:57
Johtava erityisnuorisotyöntekijä Juha Kasari lähikuvassa talvisessa maisemassa Saapas-pipo päässä

Itä-Helsingin Saappaan perustanut erityisnuorisotyöntekijä Juha Kasari Mikaelin seurakunnasta palkittiin Palveluoperaatio Saappaan elämäntyöpalkinnolla Kirkon kasvatuksen päivillä 11.1.2022.

Muita helsinkiläisiä palkittuja olivat Jukka Laaksonen Itä-Helsingin Saappaan Tuki ry:stä, Snellun erityisnuorisotyöntekijä ja entinen saapaslainen Henna-Mari Kettusaari ja Jukka Rakemaa. Palkintoja jaettiin eri puolille Suomea.

Juha Kasari aloitti Saappaan toiminnan Itä-Helsingissä noin 36 vuotta sitten.

– Vuosien kokemusten myötä siitä on tullut minulle tärkeä osa elämäntehtävääni kristittynä, Kasari toteaa.

Kohtaamani ihmiset ovat opettaneet minulle elämästä enemmän kuin olisin arvannutkaan.

– Monelle olen “se Saapasäijä”. Kiitän elämäntyöpalkinnosta, se on arvostus siitä panostuksesta, jonka olen tähän työhön laittanut.

Lasten ja nuorten keskuksen Saapas-toiminnan suunnittelija Ville Viljakainen kertoo, että Saappaan täyttäessä 50 vuotta haluttiin tuoda esille pitkän elämäntyön Saappaassa tehneitä työntekijöitä ja vapaaehtoisia.

– Ilman vapaaehtoisia ei olisi Saapas-toimintaa olemassa, mutta ilman työhön sitoutuneita ohjaajia ja työntekijöistä ei olisi mukana vapaaehtoisiakaan, Viljakainen sanoo.

Palveluoperaatio Saapas on nuorten ehdoilla tehtävää etsivää nuorisotyötä, jota koordinoi ja kehittää Lasten ja nuorten keskus ry. Saappaan elämäntyöpalkinnot jaettiin nyt ensimmäistä kertaa.