27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Mikaelin seurakunta

Kehollinen hiljentyminen hoitaa henkeä, sielua ja ruumista

31.01.2024, 15:49
Kynttilää pitelevä't kädet ja pyörylässä lähikuva pastori Stina Huimasta

Onko mielikuvasi rukoilemisesta ulkolukuna höpötetty Isä meidän tai iltarukouksena toistettu Levolle lasken luojani? Vierastatko polvistumista tai tuntuuko vaikka ristinmerkin tekeminen päälle liimatulta?

Jos näin on, olet tyypillinen suomalainen, järki- ja ajattelukeskeisen kirkon kasvatti.

Nykyisessä hektisessä, koko ajan muuttuvassa ja vaativassa maailmassa moni tunnistaa vahvan tarpeen rentoutua ja päästää irti jatkuvasta säätämisestä ja kontrolloimisesta. Etsimme monenlaisia keinoja rauhoittumiseen ja lepäämiseen.

Kehollinen hiljentyminen ottaa huomioon koko ihmisen.

-Olemme ruumiillisia ja kokonaisvaltaisia olentoja. Siksi on ihan luontevaa, että hengellisyyskin koskettaa koko olemusta - henkeä, sielua ja ruumista, perustelee kehollista hiljentymistä ohjaava pastori Stina Huima.

-Se on pehmeä, mutta syvä menetelmä.

Suomessa ei ole perinteisesti käytetty omaa kroppaa rukouksessa.

Luterilaisessa kirkossa ei ole perinteitä tehdä ristinmerkkejä tai polvistua muualla kuin ehtoollispöydässä. Kirkkotiloissa ollaan paljon paikallaan verrattuna esimerkiksi ortodoksikirkkoihin, joissa liikutaan ja sytytellään tuohuksia.

-Usko on kuitenkin koko olemusta koskettava, ei ainoastaan pään asia. Myös keho voi rukoilla rentoutumalla ja antautumalla Jumalan varaan. Kehollisen rukoilemisen tavoitteena onkin päästää irti, uskaltaa antautua ja luottaa itsensä kokonaisvaltaisesti Jumalan syliin. Kehon rentoutuminen auttaa siis myös henkeä ja sielua.

Stina Huima on ohjannut paljon kontemplatiiviseen rukoukseen keskittyviä hiljentymispäiviä ja pidempiä retriittejä. Kontemplatiivinen rukous tarkoittaa hyvää yksinoloa ja sisäänpäin hiljentymistä. Yksi esimerkki siitä on sydänrukous.

-Tällaisen hiljentymisen harjoittaminen ei kuitenkaan johda siihen, että sulkisimme jatkuvasti ulkomaailmaa pois, vaan avaa sisäisen maailmamme muuta luomakuntaa kohti. Tämä näkyy siinä, miten sydänrukousta harjoittavien keskuuteen on syntynyt yhteisöllisyyttä esimerkiksi messujen ja kirkkokahvien kautta. Ihmiset eivät ole käpertyneet itseensä, vaan suuntautuvat muita kohti.

Ei tarvitse yrittää itse kouristuksenomaisesti hallita kaikkea. Olemisemme on paljon suuremman varassa.

Kehollisen rukouksen harjoittamiseen ei tarvita erityistaitoja, ja jokainen osallistuu siihen omalla tavallaan ja omalle kropalleen sopivalla tavalla. Tavallisesti ollaan rauhassa maton päällä rennosti ja tehdään harjoituksia ohjatusti miellyttävässä ilmapiirissä. Jokainen saa tunnustella omaa olemistaan ja kuunnella sisintään kaikessa rauhassa. Tähän ei tarvita erityistä notkeutta tai taitoja.

-Siinä auttaa myös se, miten tila on rakennettu: kylmät ja kliiniset tilat eivät välttämättä tue hiljentymistä. Siksi esimerkiksi kynttilät ja hämärä valaistus tukevat rauhoittumista, Stina Huima tietää.

Keho rukoilee rentoutumalla ja antautumalla Jumalan varaan. Silloin voi opetella hellittämään irti omasta hallinnasta, säätämisestä ja kontrolloimisesta.

Pastori Stina Huima on työskennellyt perheneuvonnassa sekä kasvatuksen ja diakonian pappina. Hän on koulutettu shindo-rentoutusohjaaja ja harrastanut tanssia klassisesta baletista moderniin, joten hänelle kehollisuus on luonnollista.

-Olen tehnyt vuosikymmeniä töitä oman kehollisuuteni kanssa, joten ammattitaitoa löytyy kehollisen hiljentymisen ohjaamiseen.

-Viime vuosina olen saanut enenevässä määrin tehdä työtä myös hengellisenä ohjaajana. Monet ihmiset haluavat käsitellä Jumalaan ja uskoon liittyviä asioita. Koen tämän erityisen antoisana tällä hetkellä, hän kertoo.

Teksti: Outi Jaakkola

Keholliseen hiljentymiseen liittyviä käsitteitä

Hiljaisuuden jooga

Hiljaisuuden jooga on kristillinen hiljentymisen muoto, jossa käytetään apuna Raamatun tekstejä ja rukouksia. Se sisältää meditatiivisia harjoituksia, hengityksen hallintaa ja tietoista läsnäoloa.

Kontemplatiivinen rukous

Kontemplatiivinen rukous pyrkii luomaan henkilökohtaisen yhteyden Jumalaan tai hengelliseen ulottuvuuteen, painottaen syvällistä hengellistä kokemusta ja läsnäoloa. Siinä keskitytään hiljentymiseen, sisäiseen tarkkaavaisuuteen ja Jumalan läsnäolon kokemiseen.

Sydänrukous

Sydänrukous on yksi kontemplatiivisen rukouksen muoto. Sydänrukous voi auttaa löytämään sisäistä hiljaisuutta ja läsnäoloa. Sen varsinainen tavoite kuitenkin on löytää jatkuvasti syvenevä kokemus rakastavan Jumalan läsnäolosta omassa itsessä ja elämässä.

Se korostaa yksinkertaisuutta, omista ajatuksista ja tunteista hellittämistä ja lepäämistä Jumalan läsnäolossa. Se ei sulje ulkomaailmaa pois, vaan avaa sisäisen maailman muuta luomakuntaa kohti.

Hengellinen ohjaus

Hengellisessä ohjauksessa käsitellään Jumalaan ja uskoon liittyviä asioita luottamuksellisesti.