29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Mikaelin seurakunta

Perheneuvonnan nettikurssi antaa välineitä parisuhteen hoitoon

09.06.2023, 10:45
Välillä on hyvä pysähtyä kuulostelemaan, miten oma parisuhde voi. Miten oppia ratkomaan ristiriitoja ja parantaa keskinäistä ymmärrystä?
Mies- ja naishahmot käsikkäin takana pitkät varjot

Helsingin ja Vantaan seurakuntien perheneuvonnat tuovat palveluvalikoimaansa Pari Tunnetta -nettiparisuhdekurssin parisuhteen itsenäiseen vahvistamiseen.

Pari Tunnetta -parisuhdekurssi on maksuton verkkokurssi kaikenlaisille pareille. Omalla aikataululla käytävä kurssi antaa välineitä tunteista puhumiseen, vahvistaa tunneyhteyttä ja lisää läheisyyttä. Se löytyy osoitteesta paritunnetta.fi.

─ Arjen tuoksinassa voi parisuhteen vuorovaikutus alkaa tökkiä. Riidat toistavat helposti samaa kaavaa eikä niitä onnistuta lopettamaan. Nettiparisuhdekurssin tarjoamat välineet esimerkiksi ristiriitojen käsittelyyn parantavat parisuhdetta ja voivat myös ennaltaehkäistä asioiden kriisiytymistä, sanoo Helsingin seurakuntien perheneuvonnan lähijohtaja Mari Kinnunen.

Sanat Pari Tunnetta valkoisin ja ruskein kirjaimin

Perheneuvonnassa saatujen kokemusten perusteella on tärkeää oppia tunnistamaan tunteita, niin omia kuin toisen, ja ymmärtää, mitä tarpeita tunteiden takana on.

─ Tunneyhteys toisen kanssa tarkoittaa käytännössä sitä, että kykenemme kertomaan toiselle omista tunteistamme ja toiveistamme sekä ottamaan vastaavasti huomioon toisen tunteet ja toiveet, kertoo Vantaan seurakuntien johtava perheneuvoja Maarit Kuusisto.

─ Kurssi on hyvä aloittaa teemoista arkojen paikkojen tunnistaminen ja menneisyyden vaikutusten tiedostaminen, koska ne luovat pohjaa moneen muuhun. Teemoja ei ole pakko käydä läpi kurssin osoittamassa järjestyksessä, Kuusisto jatkaa.

Parhaimman annin kurssista saa, kun on halua haastaa omia ajattelutapojaan ja tunteitaan sekä tutkailla omaa käytöstään eikä vain kumppanin tapaa ajatella tai käyttäytyä suhteessa.

Nopeaa apua ennaltaehkäisevästi

Pari Tunnetta -nettikurssi täydentää perheneuvonnan palveluvalikoimaa. Se tarjoaa mahdollisuuden saada apua jo ennen kuin ongelmat ovat pahentuneet ja kroonistuneet.

─ Nettikurssin vahvuus on, että sinne pääsee vaikka heti. Jokainen askel avun saamiseksi on tärkeä, se pienikin. Seurakuntien perheneuvojien asiakasjonot ovat pääkaupunkiseudulla niin pitkiä, että kaikille tarvitsijoille ei voida tarjota henkilökohtaista apua, Mari Kinnunen jatkaa. ‍