03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Mikaelin seurakunta

Wiking Vuori valittiin Helsingin uuden kirkkovaltuuston puheenjohtajaksi

26.01.2023, 20:34 /  päivitetty 03.02.2023, 08:31
Tuore kirkkovaltuuston puheenjohtaja Wiking Vuori sanoo tekevänsä töitä sen eteen, että valtuusto voi käydä hyvää keskustelua ja kykenee aidosti linjaamaan seurakuntayhtymän suuntaa tuleville vuosikymmenille.
Wiking Laine on kirkkoneuvoston uusi puheenjohtaja.

Syksyn 2022 seurakuntavaaleissa valittu Helsingin uusi yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui torstaina 26.1. vaalikautensa ensimmäiseen kokoukseen. Agendalla oli useita henkilövalintoja, muun muassa puheenjohtajien ja yhteisen kirkkoneuvoston jäsenten valinnat.

Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin Wiking Vuori Herttoniemen seurakunnasta. Puheenjohtajan valinta ratkesi äänestyksen jälkeen. Wiking Vuori voitti Christoffer Perret’n äänin 61–26. Yksi äänesti tyhjää ja poissa oli kolme valtuutettua.

Varapuheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Christoffer Perret Petrus församling -seurakunnasta.

– Kiitän valtuutettuja saamastani luottamuksesta ja pyrin olemaan sen arvoinen, tuore puheenjohtaja Vuori sanoo.

– Valtuuston käsiteltäväksi on alkavalla kaudella tulossa merkittäviä asioita, kuten kiinteistökannan vähentäminen, seurakuntien rahoituksen perusteet ja seurakuntayhtymän tulevaisuuden tehtävänkuva. Tulen osaltani työskentelemään sen eteen, että valtuusto voi näissä asioissa käydä hyvää keskustelua ja aidosti linjaamaan seurakuntayhtymän suuntaa tuleville vuosikymmenille.

Kirkkovaltuusto tekee merkittäviä päätöksiä

91-jäseninen kirkkovaltuusto on koko Helsingin seurakuntayhtymän ylin päättävä elin. Se päättää muun muassa kirkollisveron suuruudesta, toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä kirkkojen rakentamisesta ja korjaamisesta. Seurakuntavaaleissa valittujen valtuutettujen paikat jakaantuvat seurakuntien jäsenmäärään suhteutettuna. Valtuuston toimikausi on neljä vuotta.

Lue myös: Kirkkovaltuusto valitsi poikkeuksellisen pitkien neuvottelujen jälkeen yhteisen kirkkoneuvoston kokoonpanon seuraavaksi kahdeksi vuodeksi