17.05. Onneksi olkoon: Maila, Maisa, Mailis, Rebekka, Maili | Palaute
Munkkiniemen kirkko

Juhlamessu – Munkkiniemen kirkko 70 vuotta

Munkkiniemen seurakunta

Kalenteri ja kellosymboli02.06.2024 klo 13:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliMunkkiniemen kirkko, Tiilipolku 6, 00330 Helsinki

Tervetuloa Munkkiniemen kirkon 70-vuotisjuhlamessuun sunnuntaina 2.6. klo 13. Messun toimittavat Päivi Vähäkangas ja Senni Valtonen, saarna emerituspiispa Kaarle Kalliala. Mukana musisoimassa Vino Ensemble -kuoro. Messun jälkeen juhlakahvit ja monipuolista ohjelmaa yhdessä Verkoston kanssa.

Munkkiniemen kirkko on valmistunut 1954. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Pauli Salomaa.

"Kirkko rakennettiin Selma Salosen perunamaalle. Mullan alla oli savivelliä ja siellä se on vieläkin. Tässäkin suhteessa kirkkomme on kuin laiva. Munkkiniemen kirkolla on matala profiili. Matalalla profiililla saa pappikin esiintyä. Kun muualla pappi kiipeää seurakuntansa yläpuolelle, täällä hän laskeutuu seurakuntaa alemmas, sinne missä alttari on. Mutta jotenkin seurakunta hellästi ja kodikkaasti kirkkoansa rakastaa. Moni on sanonut että tänne on mukava tulla, kun se on niin kodikas. Korkealla sisääntulijan pään päällä purjehtii kirkkolaiva, niiden bernhardilaismunkkien alus, jotka aikoinaan Eestistä tänne rantautuivat ja paikalle nimen antoivat. Keulan suunta on tärkeä: pohjoinen, eteenpäin.

Pauhatkoon isojen kirkkojen isot kellot. Me kilkuttelemme omia pienempiä kellojamme, mutta sydämellä."

- Juhani Ormio